Ecologie generala - Ferdinand Pricope, Constantin Mazareanu
Descriere
Autismul pare sa fie prezent peste tot in jurul nostru in ultima vreme in ziare, la TV, chiar si pe afise. Informatiile arata ca rata prezentei sale este in crestere rapida, si fiecare dintre noi cunoaste deja cel putin un copil avand acest "spectru" de probleme. si intrucat ultimele noutati sugereaza ca interventia timpurie este critica pentru succesul tratamentului, parintii copiilor de varste tot mai mici sunt atenti la eventualele semne de autism, dorind cat mai multe surse de informare. Rasfoind aceasta carte cititorul are sansa de a lua contact cu modul de abordare a problematicii copiilor cu autism, este familiarizat cu simptomele specifice bolii, cu trasaturile ei specifice, cunoaste strategiile educationale aplicate etc. Fiecare copil fiind unic in felul sau, nimic nu poate fi folosit tabu. Informatiile sunt utile dar nu suficiente si nici exclusive. Cartea constituie doar un punct de plecare intr-un demers didactic indelungat, fiindca toti invatam din experienta proprie dar si a celorlalti. Avand posibilitatea ca in activitatea mea didactica sa cunosc si sa integrez asemenea copii cu elemente de autism nu mi-a fost prea greu sa abordez aceasta tematica. Fiind un mic suport de informare despre lumea copiilor autisti, cartea cuprinde o serie de metode de lucru pentru a-i ajuta sa se integreze in lumea din care fac parte dar si cateva sfaturi, recomandari pentru parintii acestor copii. Prin continutul ei ofer o directie in confruntarea cu autismul dar las metodele stiintifice de evaluare si terapiile specifice in seama specialistilor pe care va trebui sa-i intalniti. In general, datorita comportamentului discordant in raport cu normele si valorile comunitatii sociale, persoanele cu tulburari de comportament sunt de regula respinse de catre societate. Prin conceperea acestei carti urmaresc sa demonstrez faptul ca accesul acestor copiii in invatamantul de masa si respectiv societate, nu trebuie privit ca fiind rodul unor acte de caritate ci ca un drept legitim al lor. Copiii diagnosticati cu autism, sunt copiii ca toti copiii, ingerasi frumosi, dar tristi, nascuti fara stele norocoase, dar cu acelasi drepturi ca oricare alt copil din lume. Ei sunt captivi intr-o lume a tacerii, intr-o lume lipsita de zambete, sau de bucuriile normale ale copilariei. Au uneori ochii atat de expresivi incat ai impresia ca traiesc intr-o lume a lor, refuzand sa o accepte pe cea in care au fost adusi de noi. Ei au fost descrisi ca fiind intr-un labirint cu peretii de sticla si in imposibilitatea de a comunica cu ceea ce este dincolo de acesta. Au venit printre oameni ca sa-i iubeasca, caci pentru a iubi nu este nevoie de cuvinte, nu este nevoie de inteligenta, ci este nevoie sa ai ochii si zambetul larg pregatit pentru a-l darui tuturor. Prin integrarea lor in invatamantul de masa se urmareste recuperarea si valorificarea la maximum a individului, pentru formarea unor comportamente adecvate, astfel incat sa se poata descurca singur in situatiile cotidiene, in mod acceptabil, cu minim ajutor. Autoarea CUPRINS Argument......................................................................................7 Cuvant introductiv......................................................................9 CAPITOLUL I GENERALITATI Cauzele autismului, caracteristicile bolii ...........................11 Simptome specifice.............................................................14 Tulburari la nivelul interactiunilor sociale..........................16 Autismul incapacitate de interrelationare.........................17 Comportamente problema...................................................18 Metode de terapie................................................................20 Comisia de specialisti..........................................................21 Calitatile celui care lucreaza cu acesti copii.......................23 Aflarea diagnosticului........................................................ 24 Tratamentul.........................................................................26 Importanta depistarii timpurii.............................................28 Simbolul plansetelor si tipetelor..........................................29 Comportamente bizare........................................................30 CAPITOLUL II INTEGRAREA COPILULUI CU DIZABILITATI IN INVATAMANTUL DE MASA Inceputul integrarii abilitati minime necesare..................33 Inregistrarea manifestarilor specifice..................................34 Principiile incluziunii, premisele educatiei integrate..........36 Modalitati de sustragere de la activitati..............................38 Curriculum adaptat..............................................................40 Planul de interventie personalizat.......................................42 Strategii educationale aplicate.............................................43 Modalitati de sprijinire a copilului aflat in dificultate, trasee posibile, principii metodice.......................................45 Programe recuperatorii........................................................47 Atitudinea copiilor, parintilor si a cadrelor didactice privind integrarea................................................................48 Fisa de observatie a copilului cu dizabilitati.......................51 CAPITOLUL III - ACTIVITATI CUPRINSE IN CURRICULUM DIFERENTIAT Activitati ludice...................................................................55 Activitati artistico-plastice, abilitati matematice................57 Cunoasterea mediului..........................................................58 Abilitati manuale.................................................................60 CAPITOLUL IV EXEMPLE DE BUNE PRACTICI "Sa le dam o sansa".............................................................61 Satisfactiile integrarii..........................................................65 Concluzii.............................................................................67 Proiect educational "Copiii inainte de toate"...................69 CAPITOLUL V - ANEXA "DIN LUMEA AUTISTULUI" In cautarea unei vindecari miraculoase...............................77 Terapia cu ajutorul animalelor............................................79 Pasarile - un ajutor pentru copiii autisti..............................81 Terapia cu oxigen................................................................82 Desenul Londrei realizat de un copil autist.........................82 Marele Einstein - autist genial ............................................84 Camera multisenzoriala poate deschide o lume noua pentru persoanele cu dizabilitati..........................................85 Autistul care danseaza cu numerele....................................86 si totusi ... o enigma............................................................88 BIBLIOGRAFIE.......................................................................90