Jocul didactic in desfasurarea lectiei de matematica la ciclul primar - Balan Ovidiu
Descriere
Cartea e structurata pe trei capitole: - "Cap. I. Jocul didactic - metoda de stimulare a capacitatilor intelectuale ale elevilor" cuprinde 4 subcapitole ce trateaza subiecte ca: strategii didactice active; particularitatile gandirii scolarului mic; organizarea si desfasurarea jocului didactic cu delimitari conceptuale, teorii, clasificari. - "Cap. II. Cercetare aplicativa" cuprinde 3 subcapitole ce trateaza subiecte ca: ipoteza, obiectivele, metodica, organizarea si desfaurarea cercetarii - "Cap. III. Masurarea, prelucrarea si interpretarea datelor cercetarii" cuprinde 4 subcapitole care prezinta evaluarea finala a elevilor; reprezentarea rezultatelor obtinute si a progreselor inregistrate de elevi; iar la final prezentarea concluziilor. Fragment din volum: “3. Explicarea jocului didactic matematic Un moment hotarator pentru succesul jocului didactic matematic este demonstrarea si explicarea acestuia. Pentru a explica si demonstra un joc didactic matematic, invatatorului ii revin urmatoarele sarcini: • sa-i faca pe elevi sa inteleaga sarcinile ce le revin; • sa precizeze regulile jocului, asigurand insusirea lor rapida de catre elevi; • sa prezinte continutul jocului si principalele lui etape, in functie de regulile jocului; • sa dea indicatii cu privire la modul de folosire a materialului didactic; • sa scoata in evidenta sarcinile conducatorului de joc si cerintele pentru a deveni castigatori. Cea mai eficienta metoda de explicare este demonstratia insotita de explicatii. In cazul cand jocul se repeta, se renunta la explicatii si se trece direct la desfasurarea lui. Invatatorul trebuie sa acorde o atentie deosebita elevilor care au o capacitate mai redusa de intelegere sau asupra acelora care au o exprimare mai greoaie. Pentru o mai buna intelegere a desfasurarii jocului, invatatorul poate sa se joace el mai intai cu un copil. Invatatorul trebuie sa-i faca pe elevi sa inteleaga sarcinile ce le revin, sa-si insuseasca regulile jocului, sa stie sa manuiasca materialul didactic. Atunci cand elevii au un fond de cunostinte si reprezentari, demonstratia se poate face cu ajutorul lor. Invatarea dobandeste astfel un caracter activ, fiind mai valoroasa. 4. Fixarea regulilor jocului didactic matematic se face de obicei cand jocul este mai complicat. Cu cat regulile sunt insusite mai bine, cu atat jocul devine mai captivant iar sarcinile didactice mai usor de realizat. Fara o explicatie, o demonstratie si o fixare a regulilor, jocul didactic nu-si atinge scopul propus. Multe jocuri isi iau titlul din regulile de care trebuie sa se tina seama in joc.”