Jocul Dddactic, cale se acces spre sufletul copilului - Maria Ramona Neagu
Descriere
Jocul bine organizat si pregatit constituie un mijloc de cunoastere si familiarizare a elevilor cu viata inconjuratoare, pentru ca in desfasurarea lui cuprinde sarcini didactice care contribuie la exersarea deprinderilor, la consolidarea cunostintelor si la valorificarea lor creatoare. Acceptarea si respectarea regulilor jocului il determina pe elev sa participe la efortul comun al grupului din care face parte. Subordonarea intereselor personale ale colectivului, lupta pentru invingerea dificultatilor, respectarea integrala a regulilor jocului si a succesului final, vor pregati treptat pe omul de maine. (Autoarea)
Lucrarea e structurata in 3 capitole:
- Cap. I. Particularitatile psihice ale copilului de varsta scolara mica
- Cap. II. Varietatea jocurilor ce pot fi utilizate in activitatile didactice
- Cap. III. Jocul didactic in invatamantul primar
La finalul cartii sunt notate "Concluzii" ale lucrarii.
Fragment din volum: “III.4. Jocuri didactice utilizate in lectiile de stiinte ale naturii * „Sa protejam natura" (Micii ecologisti) Scop: - verificarea cunostintelor elevilor in legatura cu normele de comportare specifice asigurarii si protejarii naturii. - formarea deprinderii de a culege date necesare in scopul informarii pe o tema data. - activizarea vocabularului elevilor cu cuvinte care denumesc antonime. - consolidarea deprinderii de a interpreta cat mai expresiv un cantec cunoscut. Sarcina didactica: - identificarea si gruparea imaginilor in functie de urmarile acestora asupra mediului (protejarea sau distrugerea lui). - alegerea unor cuvinte cu sens opus si utilizarea lor corecta in propozitii. - interpretarea adecvata a unui cantec cunoscut. Reguli de joc: Raspunsurile bune sunt aplaudate. Castiga echipa care aseaza prima jetoanele corect. Desfasurarea jocului: Clasa va fi impartita in doua grupe, fiecare trebuind sa aseze jetoanele pe care trebuie sa le aseze pe panou dupa urmatoarele criterii: - pe panoul alb se aseaza imaginile care reprezinta actiuni de ingrijire a mediului (sadirea pomilor, adunarea si aruncarea gunoaielor in locuri special amenajate, etc.) - pe panoul gri se aseaza imaginile care reprezinta actiuni de deteriorare a mediului: (taiere pomilor, foc in padure, aruncarea gunoaielor pe jos). Dupa ce fiecare echipa aseaza imaginile se verifica cu intreaga grupa daca au fost corect asezate. Castiga echipa care nu a facut nici o greseala .
Varianta: Elevii au doua albume: 1. Sa ocrotim natura. 2. Nu distrugeti natura. Anterior planificarii si desfasurarii jocului, elevii au drept sarcina de a decupa acasa din reviste sau din carti imagini cu actiuni ale omului asupra mediului. Fiecare copil va lipi imaginea sa in albumul la care crede ca se potriveste, motivand alegerea. In partea a doua a jocului se va desfasura un exercitiu de limbaj: li se vor spune elevilor cuvinte, iar ei vor gasi opusul lui (antonimul) si va formula propozitii cu cele doua antonime. Cuvintele alese trebuie sa corespunda temei jocului si sa puna elevii in situatia de a constientiza cele doua modalitati de actiune asupra mediului: una benefica si alta daunatoare. Exemplu: curat — murdar, poluat — nepoluat, bun — rau In ultima parte a jocului vor interpreta un cantec cunoscut in care este evidentiata dragostea si grija fata de natura: „Frumoasa-i strada noastra "."