Mixul de marketing si marketing ecologic. Editia a II-a, revizuita si adaugita (Avia Carmen Morar)
Descriere
Marketingul ecologic este un concept vehiculat in multe lucrari de specialitate din mediul academic, din strainatate si din tara, dar ar trebui sa fie si o atitudine necesara a fi asimilata in conduita organizatilor mileniului al treilea. Lucrarea este oportuna si importanta, mai ales prin implicatiile sale asupra posibilitatilor de ameliorare a angajamentului firmelor, si in general a organizatiilor romanesti, pe calea dezvoltarii de produse mai prietenoase cu mediul, ecologice chiar. Mixul de marketing aferent produselor alimentare ecologice, si evidentierea importantei fiecarei componente in asigurarea succesului unei afaceri ecologice reliefeaza ceea ce este specific pentru fiecare atribut de natura sa contribuie la declansarea cererii. Intr-o maniera analitica sunt analizate componentele produsului — de la compozitie si forma, la ambalaj si eticheta, toate acestea in raport cu exigentele procesului de certificare, dar si cu rolul jucat in stimularea cumpararii. Pretul alimentelor ecologice este tratat atat maniera obiectiva, determinata de managementul costurilor, cat si din punct de vedere subiectiv al perceptiei sale de catre cumparator. Proiectarea canalelor de distributie pentru alimentele ecologice este prezentata nu numai pe circuitul direct, de la ofertant la clientul final, ci si pe circuitul invers (de reciclare a ambalajelor si deseurilor rezultate). Aceasta din urma abordare este evidentiata pentru rolul sau in creerea unui avantaj competitiv si de aliniere la legislatia comunitara de mediu. Comunicarea aferenta alimentelor ecologice este privita din unghiul unei abordari integrate, cu efecte benefice atat asupra mediului cat si a organizatiei ce o promoveaza. - Autoarea CUPRINS: INTRODUCERE CAPITOLUL 1. MARKETINGUL ECOLOGIC - UN ALT TIP DE MARKETING 1.1. Argumente pentru care marketingul ecologic este un alt tip de marketing 1.2. Puncte de vedere in definirea conceptului de marketing ecologic 1.3. Functiile marketingului si marketingului ecologic CAPITOLUL 2. MIXUL DE MARKETING SI MARKETING ECOLOGIC 2.1. Aspecte generale privind mixul de marketing si marketing ecologic 2.2. Conceptul de mixul de marketing si marketing ecologic CAPITOLUL 3. PRODUSUL COMPONENTA A MIXULUI DE MARKETING ECOLOGIC 3.1. Considerente generale privind conceptul de produs ecologic, ambalaj si eticheta ecologica 3.2. Abordarea ciclului de viata al produsului ecologic pe baza conceptului ”de la leagan la mormant” 3.3. Linia de demarcatie intre produsul alimentar natural si cel ecologic 3.4. Cercetarea-dezvoltarea de produse ecologice 3.5. Produsul ecologic – strategii de proiectare ecologica 3.6. Ambalajul si eticheta - atribute ale produsului ecologic: 3.6.1. Ambalajul ecologic – „vanzatorul tacut” si optica de „green marketing” 3.6.2. Eticheta ecologica 3.6.2.1. Eticheta ecologica versus eticheta de mediu 3.6.2.2. Eco-etichetarea de tip I 3.6.2.3. Eco-etichetarea de tip II 3.6.2.4. Eco-etichetarea de tip III 3.6.3. Eticheta ecologica europeana 3.6.4. Etichetarea produselor alimentare ecologice in Romania 3.7. Strategii de produs din perspectiva ecologica CAPITOLUL 4. PRETUL ECOLOGIC ELEMENT CU ROL IMPORTANT IN POLITICA DE MARKETING ECOLOGIC 4.1. Pretul ecologic versus pretul “traditional” 4.2. Factori de influenta in decizia de stabilire a pretului ecologic 4.3. Strategii de pret ecologic CAPITOLUL 5. PLASAREA (DISTRIBUTIA) ECOLOGICA 5.1. Conceptul de canal de distributie si distributie ecologica 5.2. Tendinte in activitatea de distributie cu rol important in mixul de marketing ecologic 5.3. Canale de distributie a produselor ecologice 5.3.2. Logistica sau distributia fizica ecologica 5.3.3. Gestionarea relatiilor interne in canalul de distributie 5.3.4. Puncte de desfacere a produselor ecologice 5.3.5. Merchandisingul produselor ecologice CAPITOLUL 6. COMUNICAREA SAU PROMOVAREA ECOLOGICA DE MARKETING 6.1. Caracteristicile comunicarii sau promovarii ecologice de marketing 6.2. Instrumente de comunicare sau promovare ecologica 6.3. Importanta instrumentelor mixului promotional si strategiile utilizate in procesul de comunicare-promovare ecologica BIBLIOGRAFIE