Asocieri. Notiuni opuse

Asocieri. Notiuni opuse

Autor
Editura
An publicare
2016
Nr. Pagini
50
ISBN
9789731496405

Descriere

    In pedagogia montessoriana, notiuni aparent complexe le sunt prezentate copiilor de la o varsta frageda. Maria Montessori era de parere ca nu exista „cunostinte usoare si cunostinte grele". „Mintea absorbanta" a copilului poate sa asimileze cu aceeasi usurinta atat cuvintele simple, cat si pe cele considerate complicate. De la nastere si pana la 3 ani, copilul isi dezvolta lirnbajul si isi insuseste spontan notiuni si cuvinte, oricat de complexe. Este, asadar, ideal sa-i stimulati acest interes natural, chiar inainte ca micutul sa inceapa sa vorbeasca. Nu va temeti ca demersul este prematur. Cuvintele pot fi cunoscute inainte de a fi rostite. Nu subestimati copilul si nu ratati perioada senzitiva caracterizata de interesul pentru limbaj, ci folositi-o din plin, facilitand achizitia de termeni utili pentru cultura sa generala.     Pachetul introduce 25 de perechi de notiuni opuse, organizate in diferite categorii: dimensiuni, stari, senzatii sau pozitii in spatiu.       Fragment din regulamentul de joc:     „PASUL 1: Introducerea notiunii plecand de la lumea reala     Alegeti 2-3 perechi de notiuni opuse si incercati sa gasiti corespondente in mediul inconjurator. Spre exemplu, degustati impreuna ceva dulce si ceva acru, observati diferenta de inaltime dintre membrii familiei sau pipaiti obiecte netede si obiecte aspre.      PASUL 2: Identificarea     Alegeti 2-3 perechi de notiuni opuse si asezati-le pe masa in ordine aleatorie. Cereti-i copilului: "Da-mi ceva scurt", "Arata-mi ceva dulce", etc. Ulterior, variati activitatea cu noi carduri.     Varianta de joc: Trenuletul notiunilor opuse. Asezati pe masa 10 carduri. Cereti-i copilului sa le aranjeze in spatiul de lucru in ordinea in care elementele reprezentate "se urca in vagoanele unui trenulet": "Primul urca in tren creionul lung", "Dupa el se urca o bila aspra" etc.     PASUL 3: Asocierea logica     Folositi pentru inceput, trei perechi de notiuni opuse. Asezati pe masa trei carduri cu elemente, de la stanga spre dreapta. Dati-i copilul cardurile corespondente si invitati-l sa gaseasca perechile corecte si sa numeasca notiunile opuse ilustrate. Introduceti treptat noi perechi de carduri.   PASUL 4: Clasificarea     Pentru a stimula preferinta copilului pentru ordine, propuneti-i sa clasifice cardurile dupa categoria din care fac parte: senzatii, dimensiuni, pozitii in spatiu etc. Pictogramele reprezinta un instrument de control al erorii."

Pe aceeași temă