Asocieri. Obiecte si intrebuintarea lor

Asocieri. Obiecte si intrebuintarea lor

Autor
Editura
An publicare
2016
Nr. Pagini
50
ISBN
9789731496412

Descriere

    In pedagogia montessoriana, notiuni aparent complexe le sunt prezentate copiilor de la o varsta frageda. Maria Montessori era de parere ca nu exista „cunostinte usoare si cunostinte grele". „Mintea absorbanta" a copilului poate sa asimileze cu aceeasi usurinta atat cuvintele simple, cat si pe cele considerate complicate. De la nastere si pana la 3 ani, copilul isi dezvolta lirnbajul si isi insuseste spontan notiuni si cuvinte, oricat de complexe. Este, asadar, ideal sa-i stimulati acest interes natural, chiar inainte ca micutul sa inceapa sa vorbeasca. Nu va temeti ca demersul este prematur. Cuvintele pot fi cunoscute inainte de a fi rostite. Nu subestimati copilul si nu ratati perioada senzitiva caracterizata de interesul pentru limbaj, ci folositi-o din plin, facilitand achizitia de termeni utili pentru cultura sa generala.     Pachetul familiarizeaza copilul cu 25 de obiecte utile si ilustreaza, deopotriva, intrebuintarea lor. Notiuni opuse, organizate in diferite categorii: dimensiuni, stari, senzatii sau pozitii in spatiu. In functie de diferite criterii, obiectele sunt impartite pe categorii: "in trusa de scule"; "la scoala"; "in trusa de lucru manual"; etc.    Contine: • 25 de perechi de carduri obiect-utilizare • denumiri bilingve (romana / engleza) • pictograme pentru sortare facila si clasificare • informatii utile     Fragment din regulamentul de joc:     „PASUL 1: Introducerea notiunii plecand de la lumea reala     Alegeti trei obiecte. Prezentati-le copilului pe rand, pronuntand rar si clar fiecare denumire. Invitat-l apoi sa le exploreze cu ajutorul simturilor: sa le pipaie, sa le miroasa, sa le manipuleze. Exemplificati utilitatea fiecareia, lasand copilul sa incerce acolo unde folosirea nu implica riscuri.      PASUL 2: Lectia in 3 timpi     1. Numirea - Alegeti 3 carduri cu obiecte din aceiasi categorie si aratati-i-le copilului pe rand, pronuntand rar si clar fiecare denumire: „Ace(a)sta este un/o ...”. Asezati cardurile intotdeauna dinspre stanga spre dreapta — ordinea citirii, folosita in pedagogia montessoriana. Repetati numirea de cateva ori, indicand cardul corespunzator.      2. Recunoasterea - Folositi aceasta etapa fie in completarea primeia, fie intr-o activitate ulterioara. Este cea mai importanta parte a lectiei si se recomanda sa dureze mai mult decat celelalte. Dati-i copilului cardurile sa le aseze pe masuta sau pe covorasul de activitati, intotdeauna dinspre stanga spre dreapta. Numiti un element ilustrat pe card si rugati copilul sa vi-larate. Repetati si pentru celelalte doua carduri. Variati formularile: „Poti sa-mi arati ...?", „Care este...?”, „Te rog sa-mi dai...”.     3. Reamintirea - Treceti la aceasta parte a lectiei abia dupa ce sunteti convins ca micutul va reusi sa indeplineasca sarcina. Folosind cele 3 carduri, cereti-i sa le numeasca pe rand, intrebandu-l: „Ce este ace(a)sta?".”     PASUL 3: Identificarea     Alegeti 3-5 perechi de carduri. Asezati pe masa, in ordine aleatorie, cadrurile care sugereaza utilizarile obiectelor, iar pe celelalte lasati-le la indemana copilului. Cereti-i sa va dea cate un card: "Da-mi obiectul cu care udam florile", "Da-mi obiectul cu care punem mortar pe caramizi", etc. - numindu-l in timp ce-l asaza indreptul cardului-pereche.     Varianta de joc: Trenuletul obiectelor. Asezati pe masa 10 carduri cu obiecte. Cereti-i copilului sa le aranjeze in spatiul de lucru in ordinea in care elementele reprezentate "se urca in vagoanele unui trenulet": "Primul urca in tren spargatorul de nuci", "Dupa el se urca secera" etc.    PASUL 4: Asocierea vizuala     Dintre obiectele ilustrate pe carduri, alegeti 3-5 obiecte de dimensiuni mici, pe care le aveti la indemana: de pilda ascutitoare, creta, tirbuson, incaltator, etc. si oferiti-le copilului intr-un cosulet. Lasati-l sa le studieze, insistand asupra utilitatii lor. Invitati-l apoi sa le aseze peste cardurile potrivite."

Pe aceeași temă