Asocieri. Obiecte si intrebuintarea lor
Descriere
In pedagogia montessoriana, notiuni aparent complexe le sunt prezentate copiilor de la o varsta frageda. Maria Montessori era de parere ca nu exista „cunostinte usoare si cunostinte grele". „Mintea absorbanta" a copilului poate sa asimileze cu aceeasi usurinta atat cuvintele simple, cat si pe cele considerate complicate. De la nastere si pana la 3 ani, copilul isi dezvolta lirnbajul si isi insuseste spontan notiuni si cuvinte, oricat de complexe. Este, asadar, ideal sa-i stimulati acest interes natural, chiar inainte ca micutul sa inceapa sa vorbeasca. Nu va temeti ca demersul este prematur. Cuvintele pot fi cunoscute inainte de a fi rostite. Nu subestimati copilul si nu ratati perioada senzitiva caracterizata de interesul pentru limbaj, ci folositi-o din plin, facilitand achizitia de termeni utili pentru cultura sa generala. Pachetul familiarizeaza copilul cu 25 de obiecte utile si ilustreaza, deopotriva, intrebuintarea lor. Notiuni opuse, organizate in diferite categorii: dimensiuni, stari, senzatii sau pozitii in spatiu. In functie de diferite criterii, obiectele sunt impartite pe categorii: "in trusa de scule"; "la scoala"; "in trusa de lucru manual"; etc. Contine: • 25 de perechi de carduri obiect-utilizare • denumiri bilingve (romana / engleza) • pictograme pentru sortare facila si clasificare • informatii utile Fragment din regulamentul de joc: „PASUL 1: Introducerea notiunii plecand de la lumea reala Alegeti trei obiecte. Prezentati-le copilului pe rand, pronuntand rar si clar fiecare denumire. Invitat-l apoi sa le exploreze cu ajutorul simturilor: sa le pipaie, sa le miroasa, sa le manipuleze. Exemplificati utilitatea fiecareia, lasand copilul sa incerce acolo unde folosirea nu implica riscuri. PASUL 2: Lectia in 3 timpi 1. Numirea - Alegeti 3 carduri cu obiecte din aceiasi categorie si aratati-i-le copilului pe rand, pronuntand rar si clar fiecare denumire: „Ace(a)sta este un/o ...”. Asezati cardurile intotdeauna dinspre stanga spre dreapta — ordinea citirii, folosita in pedagogia montessoriana. Repetati numirea de cateva ori, indicand cardul corespunzator. 2. Recunoasterea - Folositi aceasta etapa fie in completarea primeia, fie intr-o activitate ulterioara. Este cea mai importanta parte a lectiei si se recomanda sa dureze mai mult decat celelalte. Dati-i copilului cardurile sa le aseze pe masuta sau pe covorasul de activitati, intotdeauna dinspre stanga spre dreapta. Numiti un element ilustrat pe card si rugati copilul sa vi-larate. Repetati si pentru celelalte doua carduri. Variati formularile: „Poti sa-mi arati ...?", „Care este...?”, „Te rog sa-mi dai...”. 3. Reamintirea - Treceti la aceasta parte a lectiei abia dupa ce sunteti convins ca micutul va reusi sa indeplineasca sarcina. Folosind cele 3 carduri, cereti-i sa le numeasca pe rand, intrebandu-l: „Ce este ace(a)sta?".” PASUL 3: Identificarea Alegeti 3-5 perechi de carduri. Asezati pe masa, in ordine aleatorie, cadrurile care sugereaza utilizarile obiectelor, iar pe celelalte lasati-le la indemana copilului. Cereti-i sa va dea cate un card: "Da-mi obiectul cu care udam florile", "Da-mi obiectul cu care punem mortar pe caramizi", etc. - numindu-l in timp ce-l asaza indreptul cardului-pereche. Varianta de joc: Trenuletul obiectelor. Asezati pe masa 10 carduri cu obiecte. Cereti-i copilului sa le aranjeze in spatiul de lucru in ordinea in care elementele reprezentate "se urca in vagoanele unui trenulet": "Primul urca in tren spargatorul de nuci", "Dupa el se urca secera" etc. PASUL 4: Asocierea vizuala Dintre obiectele ilustrate pe carduri, alegeti 3-5 obiecte de dimensiuni mici, pe care le aveti la indemana: de pilda ascutitoare, creta, tirbuson, incaltator, etc. si oferiti-le copilului intr-un cosulet. Lasati-l sa le studieze, insistand asupra utilitatii lor. Invitati-l apoi sa le aseze peste cardurile potrivite."