Asocieri. Originea alimentelor
Descriere
In pedagogia montessoriana, notiuni aparent complexe le sunt prezentate copiilor de la o varsta frageda. Maria Montessori era de parere ca nu exista „cunostinte usoare si cunostinte grele". „Mintea absorbanta" a copilului poate sa asimileze cu aceeasi usurinta atat cuvintele simple, cat si pe cele considerate complicate. De la nastere si pana la 3 ani, copilul isi dezvolta lirnbajul si isi insuseste spontan notiuni si cuvinte, oricat de complexe. Este, asadar, ideal sa-i stimulati acest interes natural, chiar inainte ca micutul sa inceapa sa vorbeasca. Nu va temeti ca demersul este prematur. Cuvintele pot fi cunoscute inainte de a fi rostite. Nu subestimati copilul si nu ratati perioada senzitiva caracterizata de interesul pentru limbaj, ci folositi-o din plin, facilitand achizitia de termeni utili pentru cultura sa generala. Pachetul isi propune sa explice care este sursa naturala a alimentelor procesate pe care copilul le intalneste in viata de zi cu zi. Cu ajutorul celor 25 de perechi de carduri (sursa - aliment procesat) si al explicatiilor care le insotesc, copilul va intelege mai bine "de unde vin" branza, uleiul sau ceaiul. Fragment din regulamentul de joc: „PASUL 1: Introducerea notiunii plecand de la lumea reala Alegeti trei alimente naturale dintre cele pe care le puteti gasi la supermarket (lapte, rosii, cartofi, boabe de soia) etc. Prezentati-le copilului pe rand, pronuntand rar si clar fiecare denumire. Invitat-l apoi sa le exploreze cu ajutorul simturilor: sa le pipaie, sa le miroasa, chiar sa le guste - daca acest lucru este posibil. Dupa ce le-a explorat, prezentati-i si alimentele procesate la baza carora stau. Discutati impreuna despre procesul de fabricatie. PASUL 2: Lectia in 3 timpi 1. Numirea - Alegeti 3 carduri de acelasi tip (sursa naturala sau aliment procesat) si aratati-i-le copilului pe rand, pronuntand rar si clar fiecare denumire: „Ace(a)sta este un/o ...”. Asezati cardurile intotdeauna dinspre stanga spre dreapta — ordinea citirii, folosita in pedagogia montessoriana. Repetati numirea de cateva ori, indicand cardul corespunzator. 2. Recunoasterea - Folositi aceasta etapa fie in completarea primeia, fie intr-o activitate ulterioara. Este cea mai importanta parte a lectiei si se recomanda sa dureze mai mult decat celelalte. Dati-i copilului cardurile sa le aseze pe masuta sau pe covorasul de activitati, intotdeauna dinspre stanga spre dreapta. Numiti un element ilustrat pe card si rugati copilul sa vi-larate. Repetati si pentru celelalte doua carduri. Variati formularile: „Poti sa-mi arati ...?", „Care este...?”, „Te rog sa-mi dai...”. 3. Reamintirea - Treceti la aceasta parte a lectiei abia dupa ce sunteti convins ca micutul va reusi sa indeplineasca sarcina. Folosind cele 3 carduri, cereti-i sa le numeasca pe rand, intrebandu-l: „Ce este ace(a)sta?".” PASUL 3: Identificare si sortare Alegeti 10 carduri cu alimente si asezati-le pe masa in ordine aleatorie. Cereti-i copilului sa le grupeze in doua categorii: FRIGIDER si CAMARA. Copilul va lua cate un card, va numi alimentul ilustrat si va plasa cardul intr-una din cele doua categorii. Varianta de joc: Ingredientul misterios. Asezati pe masa 10 carduri cu alimente naturale. Cereti-i copilului sa inchida ochii, apoi dati-i sa guste dintr-un aliment procesat: gem, branza, compot, etc. Apoi va trebui sa deschida ochii si, dintre cele 10 carduri, sa aleaga ingredientul natural principal al alimentului pe care l-a gustat. Ca varianta, puteti pune 3-5 lichide (vin, ulei, sos de soia, etc.) in recipiente mici, transparente. Indemnati copilul sa le observe mirosul, culoarea si consistenta, apoi sa incerce sa ghiceasca ingredientul principal indicand cardul corespunzator."