Asocieri. Originea alimentelor

Asocieri. Originea alimentelor

Autor
Editura
An publicare
2016
Nr. Pagini
50
ISBN
9789731496429

Descriere

    In pedagogia montessoriana, notiuni aparent complexe le sunt prezentate copiilor de la o varsta frageda. Maria Montessori era de parere ca nu exista „cunostinte usoare si cunostinte grele". „Mintea absorbanta" a copilului poate sa asimileze cu aceeasi usurinta atat cuvintele simple, cat si pe cele considerate complicate. De la nastere si pana la 3 ani, copilul isi dezvolta lirnbajul si isi insuseste spontan notiuni si cuvinte, oricat de complexe. Este, asadar, ideal sa-i stimulati acest interes natural, chiar inainte ca micutul sa inceapa sa vorbeasca. Nu va temeti ca demersul este prematur. Cuvintele pot fi cunoscute inainte de a fi rostite. Nu subestimati copilul si nu ratati perioada senzitiva caracterizata de interesul pentru limbaj, ci folositi-o din plin, facilitand achizitia de termeni utili pentru cultura sa generala.     Pachetul isi propune sa explice care este sursa naturala a alimentelor procesate pe care copilul le intalneste in viata de zi cu zi. Cu ajutorul celor 25 de perechi de carduri (sursa - aliment procesat) si al explicatiilor care le insotesc, copilul va intelege mai bine "de unde vin" branza, uleiul sau ceaiul.      Fragment din regulamentul de joc:     „PASUL 1: Introducerea notiunii plecand de la lumea reala     Alegeti trei alimente naturale dintre cele pe care le puteti gasi la supermarket (lapte, rosii, cartofi, boabe de soia) etc. Prezentati-le copilului pe rand, pronuntand rar si clar fiecare denumire. Invitat-l apoi sa le exploreze cu ajutorul simturilor: sa le pipaie, sa le miroasa, chiar sa le guste - daca acest lucru este posibil. Dupa ce le-a explorat, prezentati-i si alimentele procesate la baza carora stau. Discutati impreuna despre procesul de fabricatie.     PASUL 2: Lectia in 3 timpi     1. Numirea - Alegeti 3 carduri de acelasi tip (sursa naturala sau aliment procesat) si aratati-i-le copilului pe rand, pronuntand rar si clar fiecare denumire: „Ace(a)sta este un/o ...”. Asezati cardurile intotdeauna dinspre stanga spre dreapta — ordinea citirii, folosita in pedagogia montessoriana. Repetati numirea de cateva ori, indicand cardul corespunzator.      2. Recunoasterea - Folositi aceasta etapa fie in completarea primeia, fie intr-o activitate ulterioara. Este cea mai importanta parte a lectiei si se recomanda sa dureze mai mult decat celelalte. Dati-i copilului cardurile sa le aseze pe masuta sau pe covorasul de activitati, intotdeauna dinspre stanga spre dreapta. Numiti un element ilustrat pe card si rugati copilul sa vi-larate. Repetati si pentru celelalte doua carduri. Variati formularile: „Poti sa-mi arati ...?", „Care este...?”, „Te rog sa-mi dai...”.     3. Reamintirea - Treceti la aceasta parte a lectiei abia dupa ce sunteti convins ca micutul va reusi sa indeplineasca sarcina. Folosind cele 3 carduri, cereti-i sa le numeasca pe rand, intrebandu-l: „Ce este ace(a)sta?".”     PASUL 3: Identificare si sortare     Alegeti 10 carduri cu alimente si asezati-le pe masa in ordine aleatorie. Cereti-i copilului sa le grupeze in doua categorii: FRIGIDER si CAMARA. Copilul va lua cate un card, va numi alimentul ilustrat si va plasa cardul intr-una din cele doua categorii.     Varianta de joc: Ingredientul misterios. Asezati pe masa 10 carduri cu alimente naturale. Cereti-i copilului sa inchida ochii, apoi dati-i sa guste dintr-un aliment procesat: gem, branza, compot, etc. Apoi va trebui sa deschida ochii si, dintre cele 10 carduri, sa aleaga ingredientul natural principal al alimentului pe care l-a gustat.     Ca varianta, puteti pune 3-5 lichide (vin, ulei, sos de soia, etc.) in recipiente mici, transparente. Indemnati copilul sa le observe mirosul, culoarea si consistenta, apoi sa incerce sa ghiceasca ingredientul principal indicand cardul corespunzator."

Pe aceeași temă