2023
Nr. Pagini
378
ISBN
9786061721702

Descriere

CONSTANTIN CUBLESAN (n. 1939), prof. univ. dr., critic si istoric literar. Autor a numeroase volume monografice despre scriitori romani clasici si contemporani. In ultimii ani s-a preocupat de evolutia poeziei actuale, publicand mai multe volume de exegeze despre poetii clujeni si nu numai: Pasiunea lecturii (2008); Poezia, mereu poezia (2016); Poezia de toate zilele (2017); Poezia de zi si noapte (2019); Poetii Stelei. 70. (2019); Poezia in lumini si umbre (2020); Poezia de azi pe maine (2021). Rod al acestor investigatii este actuala sinteza panoramica asupra liricii de azi a scriitorilor clujeni. „Cum spuneam alta data, povestitor cu har si placute tabieturi, autor de micromonografii critice, istoric literar, dramaturg si poet, coordonator de ample proiecte editoriale, C. Cublesan este cititorul-de-serviciu al zgomotoasei si superficialei, in multe privinte, tranzitii romanesti, unul care citeste metodic, cu pedanterie ardeleneasca, netulburat de scandalul zilei, cartile vremii si le consemneaza, in alcatuiri unitare si temeinice, existenta (…) Calitatea esentiala a scrisului sau este, de altminteri, fidelitatea cu care citeste textul/textele unei epoci, atenuand umori negre si ascultand de o «lege» de sonoritate slaviciana: «Noi trebuie sa fim cinstiti fata de noi insine si sa ne respectam mereu propria constiinta».” IRINA PETRAS „Neobosit rob al cuvantului, al scrisului zilnic, Constantin Cublesan e gata oricand sa devoreze o biblioteca intr-o saptamana, sa-i treaca prin mana productia de poezie sau proza dintr-un an, sau toate cartile unei edituri (…) Onestitatea si dragostea pe care a manifestat-o in tot ce a scris pana acum il transforma intr-un mare truditor si «tradator» de cuvinte, un slujitor devotat al frumosului.” MIRCEA POPA „Instantaneele critice propuse de Constantin Cublesan, au un pronuntat caracter sintetic. Uneori in sintagma titlului e concentrata esenta unei opere poetice, specificitatea unei structuri lirice (…) Constantin Cublesan, el insusi poet, e sedus de «candoarea poeziei» si cauta a se exalta in faldurile metaforei ca un bun cititor dotat cu fantezie si pricepere, fara a abuza de extensia encomiastica. Stie cam tot ce trebuie despre opera, viata si activitatea literara a celor recenzati, oferind informatii pertinente, decupate din memoria si experienta de viata a unui literat octogenar fericit, care si-a pus numele pe o sumedenie de carti.” ADRIAN TION