Mat, Ema, Tica si eu in vacanta Caiet cu activitati integrate clasa a IV- a ( Caiet de vacanta )
Descriere
Mat, Ema, Tica si eu in vacanta. Caiet cu activitati integrate pentru clasa a IV-a • Comunicare in limba romana • Matematica si explorarea mediului • Dezvoltare personala • Arte vizuale si abilitati practice Un caiet de vacanta, realizat in concordanta cu programele scolare aprobate. Temele-umbrela sub care s-au adunat activitatile de lucru sunt familiare copiilor, accesibile si interesante. Cerintele sunt legate de viata reala, matematica e aplicata in cotidian, astfel incat copilul sa inteleaga la ce foloseste si sa trateze cu mai mult interes acest domeniu. Exercitiile din acest caiet il ajuta pe copil sa foloseasca cunostintele acumulate de-a lungul anului scolar ca si cum ar pregati o prajitura minunata. Separat aceste cunostinte nu inseamna nimic, dar impreuna lucrurile capata o cu totul alta fata, alta savoare si creeaza bucurie. Tangential, elevul are parte si de imbinari ale unor cerinte ce tin de arte vizuale, de explorarea mediului sau dezvoltarea personala, dar doar pentru ca am dorit sa demonstram ca ce invatam la scoala ne ajuta in viata reala si ca totul se imbina. Copilul este pus in fata unor contexte multiple, a unor situatii problema, este obligat sa descopere, nu sa memoreze, totul bazandu-se pe conexiunea de idei. Alaturi de copil, in aceasta calatorie de vacanta, se vor afla trei prieteni – Mat, Ema si Tica – care, acolo unde este necesar, vor participa la rezolvarea exercitiilor propuse si vor avea scris fiecare rezultatul obtinut. Copilul va putea completa si el cu rezultatul sau si va putea observa daca este asemanator cu vreunul din cele obtinute de Mat, Ema sau Tica. Colectiv de autori: Laurentiu Cirstea, Mihaela Cirstea, Dumitru Puiu, Oana Sacalerus, Constanta Tanciu, Anicuta Todea, Catalina Zagaradniuc Cateva exemple de tipuri de exercitii intalnite: – comunicare: realizarea unui portret al personajului folosind diferite modalitati de exprimare; imaginarea unei continuari a unei scene de poveste; relatari in scris pe baza intrebarilor: cine, ce, cum, unde, de ce a facut...?; scrierea unei invitatii la o zi de nastere, la un film, la un picnic; realizarea unui afis pentru promovarea unei serbari/ a unui concurs/ a unui proiect; intuirea persoanei, a timpului; intuirea relatiilor simple dintre cuvinte: subiect-predicat; explicarea sensului cuvantului pornind de la context; – matematica: construirea de regularitati simple cu simboluri, numere, figuri, corpuri geometrice; utilizarea unei formule de calcul; utilizarea cifrelor romane in situatii uzuale; transcrierea cu cifre romane a unor numere scrise cu cifre arabe; reprezentarea intuitiva a unei fractii utilizand desene, hasuri, decupaje etc., pornind de la experienta cotidiana; scrierea unor fractii pornind de la situatii familiare; scrierea procentuala (numai 25%, 50%, 75%), cu suport intuitiv; scrierea rezultatelor obtinute prin comparare, utilizand semnele <, >, =; rotunjirea/ aproximare la zeci/sute/mii/zeci de mii/sute de mii a unor valori numerice (preturi, distante etc.); ordonarea unor fractii folosind exemple din viata cotidiana sau reprezentari grafice; efectuarea probei operatiei de adunare, respectiv de scadere; utilizarea proprietatilor adunarii in calcule; – stiinte ale naturii: identificarea unor criterii de ordonare, clasificare in cadrul unor grupe de corpuri, fenomene, procese; ordonarea unor corpuri, etape ale unor fenomene/ procese dupa anumite criterii; realizarea unor scheme care rezuma unele fenomene si procese din natura; realizarea unor desene, planse, colaje, afise care sa ilustreze aspectele unei investigatii sugerate; interpretarea unor date din tabele, grafice, diagrame; formularea de concluzii; recunoasterea unor factori de risc asupra propriei sanatati; extragerea unor informatii utile despre alimente prin exercitii de citire a unor etichete ale produselor alimentare; identificarea unor reguli de igiena; – geografie: realizarea unor planuri simple ale clasei si ale scolii, utilizand forme geometrice simple; descrierea unor elemente si fenomene din mediul inconjurator; gruparea obiectelor (corpurilor) identificate prin observare in diferite categorii, pe baza unor criterii specifice; corelarea unor fenomene observabile cu intervale cunoscute de timp; identificarea unor elemente si fenomene pe baza informatiilor; citirea si intelegerea altor reprezentari conventionale specifice; – istorie: precizarea evenimentelor dintr-un text citit; alcatuirea de axe cronologice privind succesiunea unor evenimente/procese istorice; realizarea unui jurnal al familiei care sa contina date si locuri importante, ordonate cronologic; cautarea de surse de informare despre o tema istorica pusa in discutie; exercitii de prezentare a ceea ce i-a impresionat in legatura cu un eveniment istoric; – arte vizuale si abilitati practice: realizarea unor jucarii din diferite materiale/ deseuri (de exemplu, robot, marionete etc.); realizarea de produse utile si estetice, pentru viata de zi cu zi, pentru decorarea carora se pot folosi diferite procedee; realizarea de contururi, decupaje, colaje, amprentari.