Cristalizarea opiniei publice
Descriere
„Cred că paragraful următor dintr-o lucrare recentă a profesorului Ferdinand Tönnies are o semnificație deosebită pentru toți cei care consideră că modelarea conștientă a opiniei publice este o sarcină ce întruchipează idealuri înalte: «Viitorul opiniei publice este viitorul civilizației. Puterea opiniei publice este, cu siguranță, într-o continuă creștere și va continua să crească. […] Este, prin urmare, limpede datoria pe care o are elita societății – cei cultivați, educați, experții, intelectualii. Ei trebuie să insufle motivațiile morale și spirituale în opinia publică. Opinia publică trebuie să devină conștiința publică.» Consider că misiunea cea mai înaltă a consilierului în relații publice în societatea în care trăiește este crearea unei conștiințe publice.” – EDWARD L. BERNAYS
În anul 1990, revista Life a dedicat un număr special celor mai importanți o sută de americani ai secolului al XX-lea. Printre nume extrem de sonore, Louis Armstrong, Marlon Brando, Walt Disney, Albert Einstein, Henry Ford, George Gallup, Ernest Hemingway, John F. Kennedy, Martin Luther King Jr., Richard M. Nixon, J. Robert Oppenheimer, Elvis Presley, Ronald Reagan, John D. Rockefeller Jr., Eleonor Roosevelt și mulți, mulți alții, a fost inclus și numele lui Edward L. Bernays, un ilustru necunoscut publicului larg, ale cărui acțiuni s-au răsfrânt însă asupra a milioane de oameni. Din spatele cortinei, ca un adevărat regizor al spectacolului social, Bernays a construit imagini care ulterior au devenit legende. El a adus săpunul în mâinile copiilor, în- vățându-i să-l folosească și să-l îndrăgească, a readus cărțile în mâinile cititorilor, micul dejun pe mesele americanilor, țigările în poșetele doamnelor, a influențat casele de modă în definirea idealului de frumusețe, a ridicat și a coborât oameni politici, a consiliat trei președinți ai Statelor Unite – Calvin Coolidge, Herbert Hoover și Dwight D. Eisenhower, a declinat ofertele venite din partea lui Hitler și Franco, iar la vârsta de 98 de ani încă avea un cuvânt de spus în relațiile publice, domeniu pe care l-a inventat în 1919. – REMUS PRICOPIE