Aspecte componistice si orchestrale in creatiile lui Richard Strauss - Eugen–Petre Sandu
Descriere
Fragment din cartea "Aspecte componistice si orchestrale in creatiile lui Richard Strauss" de Eugen-Petre Sandu
"Creatia lui Richard Strauss a avut o influenta hotaratoare in dezvoltarea poemului simfonic. Puternica sa personalitate care anunta de timpuriu pe marele muzician, se afirma pentru prima oara, cu impetuozitate si cu o siguranta covarsitoare, in acest gen muzical.
In poemele sale simfonice, compozitorul isi lasa fantezia sa peregrineze intr-o lume de aventuri romantice, de unde isi soarbe inspiratia.
Berlioz isi alege subiectele sale programatice dintr-o lume afectiva de un romantism bizar, fara prea multa legatura cu realitatea.
Liszt era un idealist convins, avea simtaminte lirice si o gandire folozofica.
Richard Strauss aduce o data cu primele sunete luminoase de fanfara ale poemului simfonic Don Juan, toata prospetimea tineretii sale si adierea puternica a dorului de viata, a unor infaptuiri de mare valoare in arta.
Caracterul initial a creatiei sale „programatice" care opunea lumii simturilor, din operele dramatice, lumea spiritualizata a muzicii simfonice, a fost inlocuit treptat cu subiecte naturaliste, reprezentarea sonora a fost inlocuita prin efecte onomatopeice, iar caracterizarea prin imagini ce expun subiectele in forma de reportaje.
Adevarata valoare a poemului simfonic este fara indoiala determinata de alegerea subiectului, care este, de altfel si un principiu calauzitor in muzica cu program.
Urmarind programul, compozitorul are posibilitati nelimitate de a crea, fie o muzica realista, apropiata de viata, fie o muzica pasiva,dependenta de subiectul ales."