Dictionar paralel englez-roman de termeni muzicali Vol.1 (A-N)
Descriere
Cartea impresioneaza datorita dimensiunilor cantitative (cca 1800 de pagini in format A4 -alaturi de volumul II, peste 6900 de termeni, peste 580 de figuri complexe executate de autor cu talent si competenta etc.), dar si prin remarcabila calitate de sinteza care ii confera o mai mare densitate informationala. Acest dictionar iese din tiparul documentelor din categoria sa si capata, pe alocuri, anvergura unui dublu tratat de muzica. Trebuie remarcate o serie de contributii originale ale autorului: 1) ideea de dictionar bilingv "paralel" (punerea in corespondenta biunivoca a doua dictionare distincte: englez si roman); 2) sistematizarea termenilor muzicali si corelarea multipla a acestora; 3) tratarea exhaustiva a inrudirii (relationarii) tonalitatilor; 4) abordarea originala a comunicarii prin muzica (sunt identificate cca. zece tipuri de "canale"): detalierea aspectelor limbajului muzical, tratarea semanticii muzicale prin prisma teoriei "cifrului semantic", identificarea tipurilor de comunicare conotativa si deonotativa (aceasta din urma incluzand si comunicarea metaforica), o propunere de Metoda de analiza semiotica a unei lucrari muzicale; 5) analize comparative ale sistemelor muzicale dar si ale elementelor din muzica; 6) dezvoltarea unor diagrame tridimensionale pentru toate tipurile de voci ale teatrului liric; 7) o tratare exhaustiva a vocii sub cele trei aspecte polisemantice: ca sursa de sunet, ca partida (linie melodica) si ca element cheie al rezonantei si registratiei vocale; 8) gindirea unor scheme originale de prezentare, diagrame bazate pe un tipar unic, pentru genurile muzicale americane cum ar fi blues, jazz, muzica country, muzica folk, muzica rock etc., in care se evidentiaza: subgenurile, originile, fuziunile si influentele acestor genuri; 9) o expunere detaliata a categoriilor de acorduri si asezarea lor in diagrame de intercorelare complexa; 10) tratarea extinsa a sistemelor de acordaj (pitagoreic, natural / Zarlino si egal temperat) si propunerea de sute de termeni noi pentru intervalele sistemului natural complet; 11) modelarea, inspirata din organizarea multi-strat OSI (Open System Interconnection) pentru: auz, vaz (citirea dintr-o privire), creatie componistica, interpretare (vocala, instrumentala si dirijorala). Si lista ar putea continua. Dictionarul este o sursa remarcabila de informatie pentru completarea materialelor didactice - mai ales ale celor de factura grafica, folosite de catre profesorii de muzica. Prin modelarile inedite ale fenomenelor muzicale, dictionarul poate fi plasat in centrul spatiului interdisciplinaritatii si poate crea noi moduri de abordare a teoriei muzicii in care sa fie implicati si specialisti ai altor domenii de activitate. Dictionarul este destinat: traducatorilor autorizati din limba engleza in limba romana si viceversa, muzicologilor si cercetatorilor din domeniul muzicii, profesorilor de muzica, studentilor de la academiile de muzica, elevilor din liceele de arta cu profil de muzica, muzicienilor practicanti, amatorilor de muzica avand cunostinte in domeniul muzical, dar si matematicienilor, fizicienilor, cercetatorilor in audiologie si vocologie, inginerilor etc. care vor intelege muzica si de pe pozitiile propriilor meserii si, nu in ultimul rand, oricarei persoane care simte nevoia unei incursiuni in domeniul muzicii teoretice pentru a-si largi sfera culturii generale individuale.