Didactica disciplinelor pedagogice. Un cadru constructivist
Descriere
Didactica disciplinelor pedagogice - Musata Bocos - Editia a IV-a Didactica disciplinelor pedagogice. Un cadru constructivist ofera o abordare epistemologica, de natura socioconstructivista si interactiva, cu trei dimensiuni complementare: dimensiunea constructivista, care face referire la subiectul care invata, respectiv la elev; dimensiunea sociologica, legata de interactiunile sociale, care face referire la partenerii prezenti – ceilalti elevi si profesorul; dimensiunea interactiva, legata de interactiunile cu mediul curricular, care face referire la situatiile de invatare si la obiectul de invatare organizat in interiorul acestor situatii. In construirea lucrarii s-a pornit, firesc, de la statuarea didacticii generale si a didacticii disciplinelor pedagogice in sistemul stiintelor educatiei, continuandu-se cu o prezentare de ansamblu a curricumului disciplinelor pedagogice si a componentelor acestuia si cu o investigatie practica realizata in randul elevilor si cadrelor didactice. Operationalizand atent conceptul de curriculum, autoarea propune – pentru cele mai relavante componente ale acestuia – consideratii teoretice, interpretari personale, argumente, reflectii, metode, tehnici, instrumente, aplicatii, aplicatii si solutii didactice pertinente. Acestea sunt valorificate, deopotriva, in procesul de predare-invatare-evaluare formativa la disciplinele pedagogice si ca deschideri spre problematicile de interes sau spre interogatiile actuale ale didacticii generale. Fragment din cartea "Didactica disciplinelor pedagogice" de Musata Bocos "Valorificand viziunea sistemica, la fel ca si macropedagogia cu care se afla in interrelatie, micropedagogia/ pedagogia invatarii si autoinvatarii vizeaza nivelul concret, operational, micronivelul. Ea porneste de la premisa ca invatarea, in calitatea sa de activitate umana fundamentala, reprezinta in prezent o topica de interes nu numai pentru categoriile de persoane implicate in educatie, ci pentru persoane din toate sferele socialului, din intreaga societate. Utilizand conceptia de abordare sistemica in manierele mono- sau interdisciplinara, invatarea este analizata ca activitate fundamentala a omului, decisiva, fundamentala in solutionarea tuturor problernelor sociale. Perspectivele de analiza stiintifica a activitatii de invatare sunt: - perspectiva celui instruit (aceasta perspectiva conduce la ideea ca invatarea reprezinta modalitatea specific umana de achizitie si imbogatire a cunostintelor, competentelor, aptitudinilor etc.) - perspectiva celui care instruieste (aceasta perspectiva concepe invatarea drept activitatea proiectata, organizata si desfasurata. de cadrul didactic pentru a determina schimbari cognitive si comportamentale la nivelul personalitatii elevului). Concept complex, multidimensional si dinamic, invatarea a fost si este studiata in maniera mono- si interdisciplinara de diferite stiinte socio-umane si exacte: pedagogia, psihologia, antropologia, fiziologia, neurologia, genetica, matematica, cibernetica, teoria sistemelor s.a. Indiferent de perspectiva stiintifica de abordare, cercetarile fundamentale si cele aplicative realizate au subliniat faptul ca invatarea reprezinta un concept fundamental si integrativ, care poate fi abordat, definit si operationalizat din perspective variate - pedagogica, psihologica, psihopedagogica, psihosociala etc. In sensul cel mai larg, invatarea este considerata procesul de dobandire a experientei individuale de comportare si presupune fie asimilarea unor comportamente noi, fie modificarea, restructurarea sau schimbarea celor deja existente, cu scopul unei adaptari cat mai adecvate a individului la dinamica vietii."