Combaterea spalarii banilor si a fenomenului finantarii terorismului - Ciprian George Girleanu
Descriere
Romania nu este pe deplin protejata de fenomenul spalarii banilor pentru finantarea terorismului din sfera criminalitatii economico-financiare, intrucat odata cu progresele tehnologice si cu accentuarea fenomenului globalizarii apar noi riscuri, amenintari si vulnerabilitati in acest domeniu. In acelasi timp, nici terorismul si nici mecanismele de finantare a organizatiilor teroriste nu sunt invulnerabile, statul roman, alaturi de celelalte state cu regimuri democratice identifica noile vulnerabilitati in domeniu si adopta permanent norme si masuri de combatere a acestui flagel al inceputului de secol Noile amenintari de natura terorista sunt din ce in ce mai complexe si odata cu evolutia procesului globalizarii, amenintarile si atacurile teroriste de orice natura din cele mai indepartate zone din punct de vedere geografic produc tot atatea efecte ca si cele apropiate, ceea ce face ca zonele de interes pentru NATO si pentru Uniunea Europeana, ca si pentru oricare alta tara din cadrul acestor organizatii, inclusiv pentru Romania, sa se extinda practic la suprafata intregii planete.
Fragment din volum: “Infractiunile prevazute in documentele internationale care incrimineaza finantarea terorismului nu sunt considerate, in scopul extradarii sau asistentei judiciare, drept infractiuni fiscale, asa incat statele nu pot invoca doar caracterul fiscal al infractiunii pentru a refuza o cerere de asistenta judiciara sau de extradare, dupa cum niciuna dintre aceste infractiuni nu este considerata infractiune politica, infractiune conexa unei infractiuni politice sau infractiune inspirata de ratiuni politice. In consecinta, o cerere de extradare sau de asistenta judiciara fondata pe o astfel de infractiune nu poate fi respinsa pentru simplul motiv ca aceasta se refera la o infractiune politica, o infractiune conexa unei infractiuni politice sau la o infractiune inspirata de mobile politice. De asemenea, niciuna dintre dispozitiile acestor documente nu trebuie sa fie interpretata ca enuntand o obligatie de extradare sau asistenta judiciara daca statul obligat are motive serioase sa considere ca cererea de extradare pentru infractiunile privind finantarea terorismului sau cererea de asistenta referitoare la astfel de infractiuni a fost prezentata in scopul urmaririi sau pedepsirii unei persoane pentru motive ce tin de rasa, religia, nationalitatea, originea sa etnica sau de opiniile sale politice ori ca solutionarea cererii ar aduce vreun prejudiciu situatiei acestei persoane pentru oricare dintre aceste motive. Daca statul parte din care o persoana urmeaza sa fie transferata nu isi da acordul in acest sens, persoana respectiva, indiferent de nationalitatea pe care o are, nu va fi urmarita penal sau detinuta ori supusa oricaror alte restrangeri ale libertatii sale de miscare pe teritoriul statului spre care acea persoana este transferata, in legatura cu actele sau condamnarile anterioare plecarii sale de pe teritoriul statului din care acea persoana a fost transferata.”