Introducere intr-o pedagogie a curajului
Descriere
Unii cred ca rostul educatiei formale este pregatirea tinerilor pentru adaptarea lor la permanentele schimbari socio-economico-financiare si la diversele mode profesionale, iar altii cred ca rostul acesteia este acela al reusitei la examenele si testarile nationale. Ne gandim foarte putin (si foarte putini) la stimularea curajului individual ca sens primordial al educatiei. Este pe cat de curios, pe atat de surprinzator faptul ca nu gasim in reteaua conceptuala a stiintelor educatiei curajul, ca necesara preocupare in formarea tinerelor generatii. "Credem insa ca este momentul sa avem in vedere aceasta dimensiune a existentei si comportamentului nostru, preocupandu-ne de formarea unor persoane curajoase, in masura sa fie ele insele capabile sa infrunte demn provocarile vietii. Este pe cat de nobil, pe atat de necesar sa urmarim fortificarea increderii in capacitatea lor de a lupta deschis si principial cu problemele ei, impotriva obrazniciei, diletantismului, trivialitatii si arogantei si de a avea puterea sa respinga impostura si sa apere principiile sanatoase ale vietii." - Autorul Gabriel Albu este profesor universitar doctor la Departamentul Stiintele Educatiei al Facultatii de Litere si Stiinte din cadrul Universitatii Petrol-Gaze din Ploiesti. Este autor sau coautor al peste 20 de volume, dintre care: Grijile si ingrijorarile profesorului (2013), Introducere intr-o pedagogie a libertatii (1998) si In cautarea educatiei autentice (2002). Cuprins: Introducere Capitolul I. Abordari ale curajului A. Abordarea filosofica B. Abordarea sociologica C. Abordarea psihologica D. Abordarea etic‑axiologica Capitolul II. Forme de manifestare ale curajului A. Curajul de a fi noi insine B. Curajul de a ne recunoaste imperfectiunea C. Curajul de a ne urma, uneori, intuitia D. Curajul de a gandi si actiona cumpatat, cu rabdare, intr‑o lume agitata, grabita, nelinistita, zgomotoasa E. Curajul de a darui F. Curajul de a infrunta vulgaritatea Capitolul III. Cateva intruchipari semnificative ale curajului A. Socrate din Atena B. Iisus din Nazaret C. Jean‑Jacques Rousseau D. Friedrich Nietzsche E. Sigmund Freud F. Mahatma Gandhi G. Albert Einstein Capitolul IV. Educatia si curajul A. Educatie, control, supunere, curaj B. Educatie, aleatoriu, incertitudine, curaj C. Schita pentru o pedagogie a curajului Posibile concluzii