Interogatie si autointerogatie in educatie
Descriere
Prezenta lucrare [...] face parte dintr-o tot mai conturata si mai posibila viziune asupra educatiei, scolii, invataturii, constructie edificata intr-un anumit spatiu cultural si intr-o anumita perioada istorica. Volumul cuprinde eseurile scrise in perioada 2012 – 2014 [...] si reprezinta un punct de vedere unitar, coerent si intemeiat, o bine-venita etapa (ulterioara celor marcate prin volumele anterioare) in intelegerea universului educational, cu tensiunile, provocarile si superficialitatile sale. Problemele tratate lanseaza spre alte cautari, spre alte sinteze sau spre alte posibile aprofundari, nuantari, spre alte posibile directii neprevazute sau scapate pur si simplu din vedere. Cartea [...] este o invitatie la reflectie, la dialog, la edificare, la reactie impotriva limbajului de lemn, a cliseelor conceptuale, a rutinei didactice, a autosuficientei profesionale. Ea este o nepotolita confruntare a autorului cu propriile idei, supozitii, cunostinte, certitudini, neintelesuri, o nelinistita interogatie, o neobosita testare a ceea ce credem ca stim, o constanta punere in corelatie a aspectelor considerate izolat, o cat mai profunda sondare a realitatii scolare, o convingere ca sunt inca multe de cercetat, cu temei, fara prejudecati paradigmatice. Esential este sa vedem (si) acolo unde credeam ca nu (mai) este nimic de vazut, sa intelegem (la un alt nivel sau mai larg) ceea ce credeam ca am inteles deja, sa fim fascinati de ceea ce ne dezvaluie (in orice clipa) universul copilariei, educatiei, gandirii si simtamintelor umane, ca univers mereu viu, mereu dependent de calitatea ingrijirii sale.- Autorul Fragment din carte: "Introducere In decursul existentei sale, scoala a incercat intotdeauna sa atinga doua obiective fundamentale: primul, sa cultive, sa stimuleze, sa incurajeze comportamentul civilizat, demn de o persoana care isi onoreaza, isi respecta conditia de om; cel de-al doilea, sa-i incurajeze, sa-i stimuleze si sa-i imbogateasca (in largime si in profunzime) cunoasterea. Aceleasi tinte esentiale par a fi valabile si in vremurile noastre si in cele ce — probabil — vor (mai) veni. Cat timp se vrea a fi o institutie viabila, intrinsec-necesara, menita sa protejeze viata, societatea, umanitatea de tentativele degradarii/ distrugerii lor, scoala nu le poate neglija. Ea nu poate privi in alta parte. Este o cercetare ampla ce va sta mereu in atentia specialistilor, a tuturor oamenilor dedicati invatamantului. in ceea ce ne priveste, in studiul de fata vom incerca sa ne ocupam mai atent de dimensiunea cognitiva a activitatii scolare ( in contextul tot mai evident si tot mai extins al atragerii tinerelor generatii — de profesori, de elevi — de lumea online si a ponderii, tot mai mari, ocupate de cunoasterea virtuala/digitala in viata, cresterea si formarea lor). Fiinta umana, fiinta curioasa Fiinta umana este o fiinta curioasa. Ea si-a dorit mereu sa(-si) cunoasca si sa(-si) inteleaga lumea. Aceasta constanta tentativa constituie, pentru D. Greenberg, esenta curiozitatii omenesti. „Atata timp cat oamenii fac eforturi sa raspunda la intrebari care ii intereseaza cu adevarat, oamenii — scrie P. Gray (2013) — sunt in mod automat motivati sa foloseasca orice resurse care ii ajuta sa abordeze aceste intrebari" (p. 128). Indernnata mereu sa afle, sa stie, sa se lamureasca, sa inteleaga, fiinta umana (sanatoasa) setea de cunoastere nu se potoleste si nu poate fi niciodata potolita. Am putea spune, prin urmare, ca elementul fundamental in constituirea unei existente umane articulate, plina de continut si incarcata de sens, aflata mereu in ofensiva si in aprofundare de sine, este curiozitatea."