Coaching pentru echipele de directori
Descriere
De la inceputul acestui secol, Alain Cardon este o figura proeminenta a comunitatii de coaching din Romania. „Scopul coachingului de echipa este de a sprijini dezvoltarea performantei colective a echipei, intr-un mod continuu si structurat, astfel incat rezultatul operational al ansamblului sa depaseasca suma potentialului membrilor. Oamenii trebuie sa-si faca echipa sa functioneze ca un vehicul cu performanta exceptionala si in acelasi timp, ca un creuzet de dezvoltare individuala si colectiva. Coachingul de echipa are ca misiune sustinerea "maturizarii culturale" a unui sistem colectiv. Aceasta inseamna dezvoltarea autonomiei,responsabilitatii si performantei individuale si colective.” - Alain Cardon Fragment: “Capcana Multi oameni si multe echipe considera ca le e imposibil sa-si sporeasca rezultatele daca nu li se asigura mai intai o suplimentare a resurselor. Astfel, se ajunge la negocierea prelungirii unor termene, suplimentarea personalului, marirea bugetului, cateva computere si telefoane mobile in plus, asigurarea unor autoturisme sau a unor cheltuieli de deplasare etc. Aceasta abordare, asemuita uneori listelor de revendicari, avanseaza ideea ca nu se poate face ceva mai bine decat daca resursele sunt mai mari. Adesea insa suplimentarea de resurse nu are decat rostul de a compensa lipsa de motivatie. Ceea ce l-ar putea frapa pe observatorul avizat sau pe indrumatorul persoanelor sau echipei din exemplul de mai sus este faptul ca precizia cu care se enumera resursele cerute nu este egalata decat de lipsa de precizie a schimbarilor masurabile permise de suplimentarea resurselor. De fapt, negocierea diverselor resurse necesare in amonte este pe atat de precisa pe cat este de vag angajamentul cu privire la rezultatele obtinute in aval. Potrivit acestei abordari, s-ar spune ca trebuie sa platesti ca sa vezi "daca se poate". In acest timp, daca munca indrumatorului este centrata pe diagnosticarea echipei si pe asistarea acesteia in cautarea eficacitatii, s-ar putea sa se limiteze adesea la imbunatatirea proceselor de munca din echipa. Astfel, actiunile indrumatorului ar putea fi indreptate doar asupra proceselor care au loc dupa alocarea resurselor, in amonte, si inainte de rezultate, in aval. Dar aportul indrumatorului ar fi incomplet, din pacate, daca nu s-ar ocupa intr-un mod cat mai precis si de inputurile si outputurile echipei. Cautarea eficacitatii cu sprijinul indrumatorului se refera adesea la obtinerea celei mai bune utilizari a resurselor pentru a da rezultate mai performante. Rezultatele nu sunt bineinteles pe masura resurselor (inputurilor) puse in lucru. Ca si in cazul unei tevi gaurite prin care se pierde apa, “scurgerile” produse de procesele inoperante greveaza serios rezultatele finale pe care le doreste organizatia.”