Gesturile fundamentale ale criticii

Gesturile fundamentale ale criticii

Descriere

Critica [lui Starobinski] este adusa in vecinatatea unei morfologii a creatiei si a unei antropologii a culturii. Aceasta situare [...] ii permite sa depaseasca tentativele cele mai divergente sau pe cele mai aberante, sa-si multiplice punctele de vedere asupra operei ce urmeaza a fi interpretata, ramanand disponibil, nelasandu-se nicio clipa inchis intr-un cod sau intr-un sistem, necedand niciodata la ceea ce el insusi numeste „terorismul metodologic“. Marcel Raymond Starobinski a anticipat centrele viitoare de interes ale metodelor moderne: arheologia stiintei, critica ideologiilor, psihoistoria, istoria stilurilor de viata, istoria conceptelor, semantica istorica si chiar semiotica. Hans Robert Jauss Jean Starobinski este cel mai mare umanist pe care, la ora actuala, il pot oferi lumii Elvetia si Europa. Este, de asemenea, si cel mai longeviv. Medic psihiatru, savant, scriitor, critic si istoric literar, filosof, comparatist „generalist“, exeget al confluentelor si al interferentelor mereu nascande pe terenurile nerevendicate ale interdisciplinaritatii, opera sa ilustreaza gandirea, vointa si cuprinderea unui spirit enciclopedic. Angela Martin Sunt fericit sa vad, in fine, aceasta carte tiparita dupa multi ani de asteptare... Aparitia ei marcheaza inca un pas in cunoasterea mai larga, dincolo de cercurile selecte ale specialistilor, a unei opere majore, cardinale pentru spiritul epocii noastre, apartinand celui ce poate fi considerat, fara nicio indoiala, cel mai mare critic al literaturii si al culturii europene postbelice. Mircea Martin

Pe aceeași temă