Cum invatam. De ce este creierul uman mai performant decat orice computer... deocamdata
Descriere
Cartea aceasta, de o mare bogatie informationala, reprezinta o calatorie de cunoastere a felului in care creierul uman isi dezvolta sofisticatele mecanisme de invatare inca dinainte de nastere, un proces care continua de altfel pe tot parcursul vietii adulte. Stanislas Dehaene, unul dintre expertii mondiali de prim rang in neurostiinte, isi dedica bogata experienta de cercetator multidisciplinar studiului unui concept despre care toti credem ca stim destul de multe: invatarea. Inca de la bun inceput, Dehaene ne arata ca notiunea de invatare este tributara unei cunoasteri inexacte, pornind chiar de la ideea larg raspandita ca creierul unui bebelus este un fel de spatiu virgin, o tabula rasa, in care influenta mediului inconjurator va modela evolutia sa dupa nastere. Nicidecum, sustine expertul francez, bebelusii sunt, de fapt, niste mici experti in chestiuni de fizica, probabilitati si intuitii psihologice. Creierul unui nou ‑nascut are deja capacitatea de a evalua mediul inconjurator, de a face deductii in primele luni de viata, de a cerceta si de a intelege complicatele procese fizice si psihologice ale realitatii. Care este importanta unei astfel de descoperiri? Printre altele, faptul ca invatarea, acest complex proces prin care creierul elaboreaza modele ale lumii exterioare, cuprinde arii despre care avem mai degraba prejudecati decat certitudini stiintifice. Descoperirile sale sunt derivate dintr-o sustinuta cercetare de laborator, prin tehnici imagistice de ultima generatie in neurostiinte, prin conectarea si oglindirea modelelor computationale prin care algoritmii matematici cunosc lumea la functionarea proceselor din creierul uman, prin experimente psihologice riguroase. Autor laureat al The Brain Prize The Brain Prize in 2014, „pentru cercetarile de pionierat privind mecanismele cerebrale superioare care stau la baza unor functii umane atat de complexe precum alfabetizarea, calculul, comportamentul motivat si cognitia sociala“ „Exista cuvinte care ne sunt atat de familiare, incat par mai degraba sa ascunda, si mai putin sa clarifice, sensul lor de baza, iar „invatarea” este un exemplu graitor. Pare ceva atat de obisnuit, caci toata lumea trece prin acest proces. De fapt, invatarea e un fel de „cutie neagra”, pe care Dehaene o analizeaza ca sa aduca la lumina secretele extraordinare pe care le contine... Explicatiile sale cu privire la functionarea de baza a creierului reprezinta un excelent punct de pornire.“ The New York Times Book Review „O carte cu o abundenta de informatii pentru educatori, parinti si toti cei interesati, despre cum sa-si insuseasca eficient cunostintele.“ Publishers Weekly „[Dehaene] examineaza riguros capacitatea noastra de a invata. Creierul bebelusului este in mod special extraordinar, si nicidecum tabula rasa… Portretul facut de Dehaene creierului uman este fascinant.“ Booklist STANISLAS DEHAENE este un renumit cercetator francez contemporan, expert in neurostiinte cognitive. Domeniile sale de interes acopera studiul modelelor neuronale ale cognitiei umane, bazele citirii, cognitia numerica, corelarile neurale ale constiintei, reprezentarile matematice si bazele invatarii. Cercetarile sale inovatoare l-au consacrat printre expertii mondiali de prim rang in domeniul neurostiintelor. Este directorul Laboratorului de Neuroimagistica Cognitiva de la Saclay (Franta), sub egida Institutului Frederic Joliot. Din 2017 preda la prestigioasa institutie academica de invatamant universitar Collège de France, la Paris. Este presedintele Consiliului Stiintific al Ministerului francez al Educatiei. A scris peste 15 carti dedicate cercetariilor efectuate in domeniile sale stiintifice de interes.
Comandă Cartea
Pe aceeași temă
Vorbește ca la TED. Cele 9 secrete ale vorbitului în public ale celor mai strălucite minți ale lumii
Carmine Gallo