Cum sa ne spovedim
Descriere
Pocainta - sansa de a-I spune lui Dumnezeu ca Il iubesti
Sfantul Apostol Pavel marturisea intr-o epistola trimisa locuitorilor Romei "ceea ce fac nu stiu; caci nu savarsesc ceea ce voiesc, ci fac ceea ce
urasc. Iar daca fac ceea ce nu voiesc, re- cunosc ca Legea este buna. Dar acum nu
eu fac acestea, ci pacatul care locuieste in mine. Fiindca stiu ca nu locuieste in mine, adica in trupul meu, ce este bun.
Caci a voi se afla in mine, dar a face bi- nele nu aflu; caci nu fac binele pe care
il voiesc, ci raul pe care nu-l voiesc, pe acela il savarsesc." (7, 15-19)
El avea un regret izvorat dintr-o sin- cera analiza a propriei vieti. De fapt,
spunea celorlalti despre propriul esec
existential, care este pacatul, esec pe care il putem sesiza fiecare dintre noi
daca traim smerenia si credem in iu- birea netarmurita a lui Dumnezeu.
Fiecare clipa ingaduita de Dumnezeu este o marturie a iubirii Sale, a rabdarii indelungate si a milei nemasurate. Omul, "chip al lui Dumnezeu" este inteles numai in legatura cu aceasta dragoste a lui Dumnezeu, cu acest mod
de fiintare a Sfintei Treimi - structu- ra supremei iubiri. De aceea, orice pa- cat denatureaza, schimonoseste fiinta
umana si o departeaza de la drumul desavarsirii, de la scopul final al vietii pamantesti, care este indumnezeirea dupa har "atat cat este cu putinta firii omenesti."
"Spovedania (sau Marturisirea) este
Taina in care Dumnezeu iarta prin du- hovnic pacatele crestinilor care se ca- iesc sincer si care se marturisesc ina- intea preotului.
Aceasta Sfanta Taina a fost asezata
de Mantuitorul, cand a spus Apostoli- lor: "Luati Duh Sfant, carora veti ierta
pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute" (Ioan 20, 22-23). Pocainta este recunoasterea sincera
a pacatelor, parerea de rau pentru pa- catele savarsite, regretul pentru calcarea
voii lui Dumnezeu, hotararea de in- dreptare si inceperea unei vieti placute
lui Dumnezeu. Crestinul este dator sa arate cainta
sincera pentru pacatele savarsite, spo- vedindu-se duhovnicului, care este im- puternicit de Insusi Mantuitorul Hris- tos a lega si dezlega pacatele.