Vlad al III-lea Dracula Țepeș - Paperback brosat - Alina Dedal, Daniel Ioniţă - Pro Cultura

Vlad al III-lea Dracula Țepeș - Paperback brosat - Alina Dedal, Daniel Ioniţă - Pro Cultura

Descriere

Vlad al III-lea Dracula Tepes - O legenda versatila a renasterii timpurii. Un conducator vizionar

O incursiune provind fapte si artefacte

Vlad III Dracula (Draculea, Dragulea) - principele roman din secolul al XV-lea, cunoscut si sub numele de Vlad Tepes, este unul dintre cele mai fascinante personaje ale istoriei medievale, concurand ca notorietate cu cele mai mari personalitati istorice ale lumii. Deopotriva laudat sau defaimat in scrierile unor cronici contemporane sau ulterioare, el a fost portretizat atat ca un tiran sangeros - imagine care a degenerat prin secole in vampirul fictiv creat de autorul irlandez Bram Stoker, la sfarsitul secolului al XIX-lea - dar si ca erou national, prototip al conducatorului crestin aspru, care a tinut piept unui Imperiu Otoman aflat la apogeul puterii sale, un inspirat aparator nu doar al tarii sale, ci si al intregii Europe. 
  Cu cat devine mai clar conturat personajul istoric Vlad Tepes, cu atat mai denaturata ii este imaginea, in dezbaterea contemporana actuala fiind subiectul a doua perspective contrare ale aceleiasi figuri mitologice: marele suveran versus tiranul absolut. Ce l-a motivat pe Vlad al III-lea in actiunile sale? De ce a fost descris ca un tiran teribil si un tortionar, chiar in vremea sa? Cum a reusit cartea lui Stoker sa transforme Transilvania intr-un loc bantuit si pe Vlad intr-un vampir? De ce, pentru romani, Vlad Tepes este un simbol al conducatorului absolut si drept? A transmis un mesaj peste secole, fiind, de fapt, un vizionar?
  Eseul Vlad al III-lea Dracula Tepes cauta sa raspunda unor astfel de intrebari adaugand, poate, inca o piesa in marele puzzle al imaginii voievodului valah Vlad Tepes si al rolului jucat de tara sa in contextul european al Evului Mediu. Intregul context este abordat din perspectiva cunoasterii actuale si globale a unei lumi interdependente, autorii punand cap la cap detaliile complexe si vibrante ale perioadei de inceput a Renasterii europene, inteleasa ca un complex de strategii culturale intr-un mediu politic extrem de turbulent.  Plasandu-l pe Vlad al III-lea Dracula (Tepes) in momentul de inceput al Renasterii, in temporalitatea istorica a Europei occidentale, textul propune o viziune interesanta asupra vietii sale, fundamentata pe analiza unor documente si prezentarea unor artefacte mai putin cunoscute de publicul larg (printre care se numara: saua de ceremonie a lui Vlad, "banul cu cometa", "ducatul cruciadei", blazonul ramurii Draculestilor - codice Bibliotheca Corviniana, documentul de atestare a Bucurestiului, pisania-document a bisericii ctitorite de Vlad la Targsor).

Pe aceeași temă

Daniel Ionita