Imparatul Traian si constiinta romanitatii romanilor. Cultura orala si scrisa din secolele XV-XX
Descriere
Imparatul Traian si constiinta romanitatii romanilor. Cultura orala si scrisa din secolele XV-XX Prefata de Ioan-Aurel Pop
Lucrarea pune in lumina - in urma valorificarii izvoarelor, a comparatiilor si corelatiilor facute temeinic si cu metoda - ca romanitatea romanilor si figura imparatului Traian (si a regelui Decebal) din constiinta populara nu sunt un decalc dupa documentele culte si scrise, ca ele s-au perpetuat, in forme diferite, alterate, modificate si chiar prin contagiune cu alte teme, din Antichitate pana astazi. Evident, comparatiile judicioase ale profesorului Ion Talos releva influenta literaturii culte despre romanitate asupra oralitatii si invers, adica preluarea elementelor din folclor despre Traian si latinitate pentru intarirea ideii constiintei culte privind etnogeneza romanilor. Lucrurile sunt vazute deopotriva diacronic si sincronic, in stabilitatea si in metamorfoza lor, incat cartea devine un tablou armonios al unei teme fundamentale pentru nasterea, devenirea si identitatea noastra ca popor. - Ioan-Aurel Pop Prezenta lucrare se bazeaza in principal pe texte tiparite, care sunt documente ale oralitatii din epocile in care au fost consemnate, incepand din secolul al XV-lea, si pe materiale inedite din secolele al XIX-lea si al XX-lea. Aceste materiale uimesc prin unitatea lor: cu toate ca provin dintr-o perioada asa de lunga si sunt dispersate cronologic si spatial, ele nu se contrazic, ci conduc la aceeasi concluzie: romanii stiu ca sunt urmasii romanilor. Si chiar daca unora le vine greu sa admita ca oralitatea a pastrat amintirea imparatului Traian in sud-estul Europei, inainte de toate, la romani, timp de aproape doua milenii, unele dintre traditiile orale referitoare la constructiile traiane ne obliga sa le vedem originile in Antichitatea romana si sa acceptam ca ele au traversat Evul Mediu si au ajuns pana la noi. Alte traditii au fost create in timp, in jurul acestor constructii sau, altfel spus, constructiile au constituit punctul de pornire pentru creatii literar-folclorice de-a lungul celor doua milenii. - Ion Talos