Manual preparator pentru evaluarea nationala. Limba si literatura romana
Descriere
Lucrarea aceasta se doreşte a fi un demers în sprijinul dobândirii de către elevi a capacităţii de receptare şi de emitere a unui mesaj, într-o formă accesibilă, clară, corectă şi expresivă a limbii şi renunţarea la memorarea şi reproducerea mecanică a informaţiilor care eludează utilizarea cunoştinţelor în situaţii noi. Verificarea în cadrul evaluărilor naţionale vine tocmai să confirme procesul aflat în derulare privind înlăturarea carenţelor de concepţie din sistemul de învăţământ, prin deplasarea accentului de pe latura stocărilor de cunoştinţe spre cea formativă de dezvoltare a capacităţii individuale, prin antrenarea mecanismelor gândirii şi ale imaginaţiei, în vederea formării abilităţilor de înţelegere şi de interpretare ale unor mesaje inedite.Pornind de la aceste considerente, structurarea cărţii ţine seama de formularea subiectelor din ultimii ani la evaluările naţionale şi urmăreşte, prin selecţia textelor propuse, să-i orienteze pe elevi spre o abordare sistemică a definirii şi interpretării textelor literare, grupate pe genuri şi specii, făcând apel la cunoştinţele de teorie literară, la deprinderile de analiză, oferind totodată modele de abordare. Prin selectarea fragmentelor supuse descifrării şi aprofundării structurilor literare, am avut în vedere crearea de situaţii noi de observare, de explorare şi de interpretare ale unor texte inedite pentru elevi, în vederea autoverificării. În felul acesta, am considerat că pot să-şi verifice gradul pregătirii, nivelul abilităţilor proprii şi al competenţelor de abordare, de înţelegere şi de interpretare ale unui text la prima vedere.Acest aşa-numit manual de preparator este, într-o nouă abordare, o continuare a lucrării noastre „Limba şi literatura română – Teste operaţionale”, apărute în 2004 în care am accentuat tocmai aspectul formării caracterului personal şi independent de abordare de către elevi a unui text literar sau nonliterar. Ca şi atunci, subliniem că alegerea fragmentelor conţinute de această lucrare şi varietatea lor sunt urmate de cerinţe de o mare diversitate, vizând axiologia literară raportată la propriul sistem de valori al competitorilor, atitudinea autorului/naratorului/ eului liric, evaluarea textului, gustul estetic şi propriile performanţe care prefigurează inserţia socio-culturală individuală.Dificultatea subiectelor propuse şi rezolvate este, ca şi la evaluări, medie, uneori depăşind acest nivel pentru cei pasionaţi de obiect.Cât de folositoare va fi această lucrare în pregătirea absolvenţilor clasei a VIII-a rămâne să aprecieze profesorii şi elevii cărora le este adresată. Satisfacţia ar fi completă dacă, cu adevărat, cei care se pregătesc vor găsi aici ceea ce aşteaptă.
Comandă Cartea
Pe aceeași temă
Andrew Samuels,Bani Shorter,Fred Plaut,Leigh Bardugo,Jan Patocka,Ji Min Lee,Yuval Noah Harari,Alfredo Lopez Austin,Neale Donald Walsch,Geanina Staicu Avram,Mary Mcauliffe,Nina George,Rodica Ojoc Brasoveanu,Silvian Daschievici,Mihai Mihailescu