In dialog - studii de filosofie crestina, teologie politica si istoria religiei - Ion Cordoneanu
Descriere
Filosofii ar trebui sa se insoare? Sau, altfel spus, cautarea intelepciunii este compatibila cu viata langa o femeie? In acest sens, este celebra povata pe care i-o da Héloise iubitului ei, Abélard, filosoful medieval: „Sa te indepartezi, fie si pentru un moment, de filosofie inseamna aproape acelasi lucru cu a o abandona.” Sau „Ce poate fi mai pagubos si deplorabil decat sa vezi un barbat pe care natura l-a creat pentru o lume intreaga supus unei singure femei?” Pe cativa barbati ai istoriei gandirii trupul femeii i-a lasat indiferenti: Newton, Robespierre, Kant. Intr-o carte despre viata sexuala a lui Immanuel Kant, Jean-Baptiste Botul arata ca celibatul, „departe de a fi o problema contingenta, tine de insasi esenta filosofiei.” Argumentul este unul istoric: in secolul al XVII-lea Descartes, Spinoza, Pascal, Leibniz, Malebranche, Gassendi, Hobbes au ramas celibatari. In secolul al XVIII-lea nici Hume, Voltaire, Kant nu au incercat aventura conjugala. In secolul al XIX-lea s-au casatorit Hegel, Fichte, Schelling, Comte, Marx, dar nu si Schopenhauer, Nietzsche, Kierkegaard. Botul recunoaste ca s-a incheiat o epoca in care filosoful celibatar nu era o curiozitate, dar va deveni una ca atare datorita victoriei in filosofie a starii conjugale. O istorie de peste 25 de secole in care filosofii s-au „clonat” intre ei, fara sex, „prin afiliere, agregare, prietenie.” Conform acestei teze, filosofia s-a imbolnavit de moarte o data cu filosoful casatorit si a murit cand acesta a devenit profesor de filosofie. CUPRINS: CUVANT INAINTE I. DESPRE O NOUA POSIBILITATE DE INTELEGERE A „FILOSOFIEI CRESTINE" I.1. Filosofia de la criza la restabilirea demnitatii I.2. Filosofia crestina I.3. Provocarea filosofiei II. ASPECTE ISTORICE PRIVIND CONCILIUL DE LA NICEEA SI DOCTRINA ARIANISTA IN SECOLUL AL IV-LEA d. Hr. 19 II.1. Doctrina lui Arie II.2. Sinodul de la Niceea II.3. Arianismul pana la Teodosie cel Mare (379-395) III. ORTODOXIA ROMANEASCA SI SOCIETATEA CIVILA III.1. O poveste despre societatea civila III.2. Biserica - o comunitate de tip nou si problema teologico-politica III.3. Ortodoxia intre Natiune si Societatea civila III.4. Lobby-ul ortodox - modelul post-bizantin IV. FILOSOFIE SI RELIGIE LA INCEPUTUL MILENIULUI AL TREILEA DE CRESTINISM V. PERSPECTIVA HABERMASIANA ASUPRA RELIGIEI — UN PUNCT DE PLECARE IN ANALIZA RELIGIEI IN SOCIETATEA CONTEMPORANA V.1. Sfera publica si teoria societatii actuale V.2. Dialectica secularizarii - ratiune si religie V.3. Fundamentalismul religios VI. IUDEO-CRESTINISM — DE LA ISTORIE LA INTERPRETARE (RELIGIOASA, FILOSOFICA, IDEOLOGICA) VI.1. De ce aceasta sintagma prezinta interes? VI.2. „Iudeo-Crestinismul" in antichitate VI.3. Mircea Eliade: iudeo-crestinism si valorizarea istoriei VI.4. Iudaism, crestinism si modernitate VI.5. In loc de concluzii: pentru un proiect hermeneutic in cultura europeana VII. REDUCTIONISM SI METODOLOGIE IN ISTORIA RELIGIILOR. RELATIA DINTRE FENOMENOLOGIE SI ABORDAREA COGNITIVA A FENOMENULUI RELIGIOS VII.1. Semnificatiile conceptului de istorie la Mircea Eliade VII.2. Fenomenologie sau istorie in analiza fenomenului religios VII.3. Reductionism si antireductionism VII.4. Antireductionismul si antiistorismul lui Mircea Eliade VII.5. Perspectiva cognitiva este reductionista? VII.6. Concluzie. Istorie, fenomenologie si analiza cognitiva a fenomenului religios VIII. CLONAREA PRIN SPIRIT SAU DESPRE FERTILITATEA "LUCRULUI IN SINE" VIII.1. Preliminarii diseminante VIII.2. Deconstructia si reconstructia kantiana VIII.3. Interpretarea metafizicii kantiene VIII.4. Lucrul in sine VIII.5. Ezitarile franceze si programul german in interpretarea filosofiei kantiene