Cand literatura comparata pretinde ca se destrama Vol. 2 - Nicoleta Popa Blanariu
Descriere
„Aceasta carte s-a nascut dintr-un impas: acela de a raspunde pe cat posibil clar, intr-un context teoretic, dar nu excesiv teoretizat, ce este si ce asteapta de la noi si de la ea insasi «literatura comparata». De la cercetatorii in domeniu, de la studentii filologi si, de ce nu, de la cititorii de placere, care fac uneori comparatism fara sa stie: ridica ochii din pagina si, intrigati de un déjà-vu, tintuiesc scrutator, detectivistic, raftul de carti din fata; ciulesc urechea la un «nu stiu ce s un nu stiu cum» care face ca muzica lui Jacques Brel ori Leonard Cohen, revarsata peste zgomotul strazii, din radioul de la bordul masinii, sa se potriveasca minunat cu versurile care curg odata cu ea; ori descopera pe neasteptate ca romanele lui Jules Verne, citite in adolescenta, au devansat tehnologia de secol XIX, prefigurandu-l pe urmatorul. Derivata dintr-un curs de literatura comparata pentru studentii filologi, aceasta carte vizeaza in Continuare publicul si finalitatea initiale. intrebarea de la care pleaca ea este «cum poti sa fii persan» in contextul contemporan al stiintei literaturii - «cum poti sa fii comparatist» in vremuri de criza, de criza a disciplinei vreau sa spun.” (Autoarea) Cuprins: Partea intai. (Pre si post)fetele textului: inter, meta, para, hiper, arhi Dialogism, polifonie, intertextualitate Strategii intertextuale in Moartea la Venetia Intertextualitatea, o „relatie triunghiulara": Eneida, Creanga de aur, Muntele vrajit O poetica a reminiscentei. Povestea secolului, de Macondo si de singuratate Prometeu forever: titanism si demitizare a. „Talharul sublim". Variatiuni clasice pe tema libertatii: Eschil, Shelley b. Nietzsche via Gide: Prometeu rau inlantuit sau filosofia „marelui stil" Partea a doua. Intertext si (meta)teatru. (Anti)Poetica si discurs autoreferential 2.1. Cehov et alii O poetica a intertextului: Visniec, Cehov, Beckett Dublul T si ambiguitatile poeticii lui Cehov: realism ori simbolism? L"air du temps. Reminiscente de imaginar dualist Intertextul cehovian. Hamlet a la russe 2.2. Teatrul ca metateatru. Cantareata cheala „se piaptana in acelasi fel", iar Lectia bate pasul pe loc Fronda si clasicism „Antiteatrul”, o poetica a nonfigurativului Intertext a la Ionesco. Mesajul ratat si cuvantul strain Lectia Lectiei: practica lui Ionesco si Teoria lui Adorno Afinitati structuraliste? Partea a treia. O poetica work in progress: spectacolul (post)modern. Contexte (extra)literare 3. 1. „Dedoxificare" si metadiscurs Back to Zero LAMUR Postmodernism si compozitie live Postmodernism si deep ecology O Camera cu mai multe chei si vedere spre psihodrama. Ritual interactional, transgresarea normei The Thing. Emotie si „distanta" brechtiana 3. 2. Spectacol multimedia, discurs intermedial Romantism tehnologizat: embodied enescu mix Exil. A partir de Benjamin Fondane Signals of the Real. Poem dramatic si transpunere intermediala 3. 3. Noi si ceilalti, Ceilalti despre noi Jurnale si citate interculturale „Romania pitoreasca" remix: stand-up comedy si dans contemporan O „gradina cu imprumut", un hai-ku nipono-peruan 3. 4. Retorica spatiului, o po(i)etica intimista