Elemente de psihologie ortodoxa. Invatatura crestina despre puterile sufletului - Larisa Sehovtova, Iuri Zenko

Elemente de psihologie ortodoxa. Invatatura crestina despre puterile sufletului - Larisa Sehovtova, Iuri Zenko

Descriere

Noua carte a psihologilor ortodocsi din Sankt‑Petersburg, pe care lucrarea Lupta cu patimile i‑a facut deja cunoscuti publicului roman, se impune prin aceeasi coerenta, precizie si deplinatate a expunerii, comparand si imbinand acolo unde este cazul, de o maniera caracteristica, achizitiile stiintei psihologice si multimilenara experienta, incuviintata si insuflata de Dumnezeu, a asceticii ortodoxe. Atat pentru specialistii care doresc sa‑si puna cunostintele si talentul in slujba vindecarii si mantuirii sufletelor, cat si pentru toti cei ce vor sa obtina o perspectiva cat mai completa asupra problemelor sufletesti, perspectiva care sa intruneasca tot ce este mai bun din traditie si din modernitate, cartea de fata reprezinta o lucrare de referinta in domeniul de tot mai mare interes al psihologiei si psihoterapiei ortodoxe. Fragment din cartea:Elemente de psihologie ortodoxa de Larisa Sehovtova si Iuri Zenko "I.3. Antinomia sentimentelor La Sfintii Parinti exista conceptul de „manie dreapta" — atunci cand mania e indreptata spre lupta cu patimile, spre dezradacinarea raului. „Mania este de folos pentru a ne trezi din toropeala, pentru a impartasi vioiciune sufletului, pentru a da nastere in noi nemultumirii foarte putemice pentru soarta celor obijduiti... Partea manioasa a sufletului", spunea Sfantul Macarie cel Mare, „ne-a fost data nu ca sa ne maniem pe aproapele, ci ca sa avem ravna impotriva pacatului." „Sufletul cufundat in tanguire pentru pacatele sale", considera Sfantul Ioan Gura de Aur, „nu poate nici sa se intarate, nici sa se manie. Unde este durere, acolo mania este cu neputinta; unde e intristare, acolo nu este loc pentru rautate; unde e frangere a duhului, acolo nu poate fi cartire. Sufletul sfasiat de durere nici n-are timp sa se intarate." Astfel, daca intristarea este reglata de ratiune, care Il are pe Dumnezeu drept temei al sau, iar omul traieste sentimentul nemultumirii de starea sa prezenta, daca nu atinge scopul impartasirii cu Dumnezeu, aceasta „intristare dupa Dumnezeu a mintii" reprezinta un pretios dar dumnezeiesc. Daca cineva a pacatuit si s-a intristat, intristarea ajuta la indreptarea pacatului. Cand intristarea cea buna (care este ,doctorie puternica, ce nimiceste pacatosenia noastra si ne curata de ea) intra in sufletul trandav, rasfatat, pacatos, aduce mare usurare, scrie Sfantul Ioan Gura de Aur. "

Pe aceeași temă

Invatarea,Recreerea Copilului Din Punct De Vedere Pedagogic Crestin,Vasilios Gh. Skiadas