Continuturile si formele generale ale educatiei. Volumul 4 - Sorin Cristea

Continuturile si formele generale ale educatiei. Volumul 4 - Sorin Cristea

An publicare
2017
Nr. Pagini
188
ISBN
9786066834445

Descriere

Continuturile si formele generale ale educatiei constituie doua concepte pedagogice fundamentale, confirmate: a) istoric, in diferite variante terminologice, adaptabile si in prezent (educatie religioasa/spirituala - educatie morala; educatie politehnica - educatie tehnologica; educatie corporala - educatie fizica etc.; educatie intentionata - educatie formala; educatie neintentionata - educatie informala etc.); b) logistic, ca axiome ale educatiei, abordate specific, separate sau/si complementare, in functie de paradigma afirmata in procesul de evolutie a teoriei si a practicii pedagogice. In cazul continuturilor generale, in limbajul de specialitate identificam mai multe formule pedagogice, utilizate in timp, care fac referinta la disciplinele educative, dimensiunile educatiei, laturile educatiei, componentele educatiei, domeniile educatiei. Formula „discipline educative", avansata de R. Hubert (1965), are in vedere educatia intelectuala, educatia, morala, educatia estetica, educatia profesionala, educatia corporala (fizica). - autorul Fragment din cartea "Continuturile si formele generale ale educatiei" de Sorin Cristea "Caracteristicile principale ale continuturilor generale ale educatiei   In cadrul acestui capitol ne propunem doua obiective: a) sa evidentiem caracteristicile principale ale continuturilor generale ale educatiei; b) sa analizam in mod special caracterul deschis al continuturilor generale spre „noile educatii", afirmate in mod special in secolul XXI.   2.1. Evidentierea caracteristicilor principale ale continuturilor generale ale educatiei   Continuturile generale ale educatiei sustin, la nivel axiologic, calitatea fundamentala a educatiei de activitate „care permite fiintei umane sa-si dezvolte aptitudinile sale fizice si intelectuale, ca si sentimentele sale sociale, estetice si morale, in scopul realizarii cat mai bine posibil a misiunii sale de om" (Olivier Reboul, 1976, p. 12, subl. ns.). Constituie o dimensiune definitorie a educatiei, confirmata axiomatic si la nivel de: a) limbaj specific al educatiei; b) valori generale ale educatiei; c) filozofie a educatiei (Ibidem, 1976, 1984, 1992). Continuturile generale ale educatiei prezinta astfel un set de caracteristici principale comune, determinate de ansamblul valorilor pedagogice generale - binele moral, adevarul stiintific, utilitatea adevarului stlintific aplicat, frumosul, sanatatea psihofizica - angajate in proiectarea educatiei/instruirii la toate nivelurile sistemului si ale procesului de invatamant, in perspectiva educatiei permanente, realizabila in context deschis, scolar/ universitar si extrascolar/extrauniversitar, dar si postscolar/ postuniversitar, pe tot parcursul vietii. Pe fondul interactiunilor realizate permanent in cadrul oricarei activitati de educatie/instruire, in context pedagogic si social, continuturile generale ale educatiei au un caracter: a) obiectiv; b) unitar; c) dinamic; d) deschis. Caracterul obiectiv al continuturilor generale ale educatiei. Este determinat de valorile pedagogice generale, fundamentate psihologic si social, care exprima cerintele general-umane, de formare-dezvoltare morala, intelectuala, tehnologica, estetica, psihofizica a personalitatii educatului, pe termen scurt, mediu si lung, in perspectiva educatiei permanente si a autoeducatiei."

Pe aceeași temă

Sorin Cristea