Instrumentar de tehnici terapeutice creative
Descriere
Instrumentar de tehnici terapeutice creative. Cum lucram cu adolescentii si copiii cu trauma de dezvoltare
Volumul de fata este plin de resurse valoroase – informatii, idei si tehnici creative care sa-i inspire si sa-i sustina pe terapeutii care lucreaza cu copii cu traume relationale sau de dezvoltare. Bazandu-se pe diferite modele terapeutice oferite de scolile contemporane de psihoterapie (sistemica, psihodinamica, neurobiologica, cognitiv-comportamentala si psihoterapia bazata pe atasament), Karen Treisman explica impactul traumei asupra copiilor, adolescentilor si familiilor acestora, aratand modul in care efectele pot fi regasite in diferite simptome cum ar fi cosmarurile, dificultatile de somn, dezechibru emotional, episoade de furie exploziva. Teoriile si strategiile terapeutice sunt acompaniate de peste 100 de fise de lucru, fotografii si ilustratii ce pot fi folosite de practicieni.
Cartea este utila nu numai psihoterapeutilor care lucreaza cu copii si adolescenti, ci si profesorilor, psihologilor, parintilor, asistentilor maternali, tutorilor, parintilor adoptivi si personalului ce lucreaza in centrele de tratament. Karen Treisman este psiholog clinician si psihoterapeut si publicat numeroase carti despre abordarea clinica a traumei relationale. Conduce Centrul de consultanta Safe Hands and Thinking Minds Patrick a adus in casa un melc din gradina. In loc sa‑i spuna: „Iesi cu chestia aia murdara din casa!", mama sa adoptiva i‑a zis: „Ia te uita! Cum se numeste acest melc?" Patrick a raspuns: „Domnul Lipicila". Pentru a impune limitele, tinand totodata cont de perspectiva lui Patrick si de puterea parentajului prin joaca, Janice a spus: „E un nume excelent — ce‑ai zice sa mergem sa ne jucam cu domnul Lipicila afara? Melcii se simt cel mai bine afara — pe pamant si langa copaci. Nu le place sa stea inauntru. Pe urma, putem sa‑l desenam pe domnul Lipicila sau sa‑i facem niste poze. Cum ti se pare aceasta idee?"
Maxine avea un cosmar recurent in care se ineca in cada de baie. Dupa ce a parcurs niste tehnici de procesare si integrare, si‑a externalizat cosmarul sub forma unui val urias care o lasa fara suflare. A desenat valul care o coplesea si a reflectat apoi la cum se simtea din punct de vedere emotional, senzorial si fizic atunci cand era coplesita de val. Maxine s‑a desenat apoi sarind si facand surfing pe val. De asemenea, a invatat si exercitii de respiratie si relaxare, imaginandu‑si apoi cum se scurge valul si toata apa se transforma in ciocolata calda.