Dictionar de psihogenealogie - Cristina Denisa Godeanu
Descriere
„ Dictionarul de psihogenealogie” este o lucrare de referinta, care ofera definitii comprehensive ale termenilor tehnici utilizati in cadrul psihogenealogiei plan national si international), dar si termeni ce apartin domeniilor conexe, precum cel al psihanalizei, al psihologiei clinice, al psihopatologiei clinice, al psihologiei relatiilor de cuplu si a familiei, al cercetarii calitative si al psihodinamicii dezvoltarii umane. Articolele sunt prezentate subliniind aspectele teoretice si practice ale mecanismelor si fenomenelor domeniului psihogenealogiei si modul in care acestea sunt interdependente cu articolele domeniilor conexe. Prezentul dictionar este o inovatie si un ghid esential pentru studenti, cercetatori si o sursa de referinta pentru specialisti.
Fragment:
"METODA STUDIULUI DE CAZ
Definitie Robert Yin formuleaza urmatoarea definitie a studiului dc caz: „o cercetare empirica ce analizeaza un fenomen contemporan in contextul reale, granita dintre fenomenul respectiv si context fiind incerta, o analiza in care sunt utilizate surse de date multiple" (Yin, 2005, pp. 17-77).
Caracteristici
Metoda studiului de caz se afla la baza forrnelor de Invatamant propuse de catre Graduate School of Business
Administration of Harward. Ea a fost initiata in Franta, in 1926, de catre Andre Siegfried. Ulterior, s-a bucurat de o extindere mai larga in sectoarele invatamantului superior, apoi in cele ale educatiei in general.
Un studiu de caz poate fi o situatie umana complexa unica, cum ar fi, de exemplu, luarea unei decizii majore, cu consecintele ei, un proiect ce se implementeaza, un eveniment important etc., care urmeaza sa fie investigate in contextul lor concret.
In viata sociala exista evenimente unice, nerepetitive, situatii rare sau extreme, chiar critice, destul de problematice, care pot fi analizate, investigate intr-un studiu de caz singular sau multiplu. Studiul de caz reflecta modalitatea in care aspectele teoretico-metodologice ale managementului stiintific interactioneaza cu aspectele concrete, pragmatice, ale unui caz concret.
Evaluare
Metoda studiului de caz cste potrivita ca metoda de studiu al domeniului psihogenealogiei deoarece ea lace parte din corpusul inetodelor calitative de cercetare pe care se contureaza designul de cercetare psihogenealogic.
Cazul poate fi reprezentat de un individ, dar in acelasi timp si de intregul sau grup familial, in calitate de caz.
Concepte asociate: cercetare calitativa, cercetare de tip „povestea vietii"
METODOLOGIE CALITATIVa
Definitie Ansamblu de proceduri de colectare si interpretare a datelor care vizeaza sensul si semnificatia faptelor sociale, comportamentelor si fenomenelor observate Mucchielli, 2002, pp. 239-242).
Caracteristici
Demersul metodologic calitativ de interpretare a datelor in cadrul domeniului psihogenealogiei se sprijina pe analiza calitativa de teoretizare (PailM — 1996), Mucchielli — 2002), comparatia constanta (Glaser, Staus, Mucchielli — 2002). Utilizarea metodologiei calitative de explorare si analiza transgenerationala este umanista, fenomenologica si clinica (Mucchielli, 2002, pp. 239-242).
Evaluare
Abordarea psihogenealogica se diferentiaza in plan metodologic de abordarile clasice, care, desi au deschis un camp exceptional de cunoastere si investigatie, intampina unele limitari si interpretari excesive, supuse riscului speculativ in planul interventiei practice, terapeutice."