Sa mancam etic - Gary L. Francione, Anna Charlton
Descriere
Veganismul nu este o optiune culinara sau o varianta mai sanatoasa de a ne alimenta, ci mai ales o problema de moralitate, pentru ca, asa cum afirma autorii, provocam o imensa suferinta miliardelor de animale pe care le consumam doar pentru placere. Dieta traditionala bazata pe alimentele de origine animala nu doar ca este cu totul inutila omului, dar este nesanatoasa atat pentru corpul nostru, cat si pentru mediul inconjurator. In plus, exista o mare varietate de retete vegane la fel de gustoase si usor de preparat. Cartea, un adevarat eveniment editorial in Romania, da startul unei importante dezbateri in ceea priveste obisnuinta vinovata de a provoca suferinta si moarte atator fiinte pe care pretindem ca le iubim.
Fragment din carte:
"Dar..
Dumnezeu nu vrea ca noi sa mancam animale?
O obiectie exprimata frecvent, mai ales in Statele Unite, este cea conform careia Dumnezeu ar vrea ca noi sa mancarn animale sau Dumnezeu ar fi lasat animalele pe pamant pentru ca noi sa le mancam.
Cea mai frecventa forma pe care o imbraca aceasta obiectie sustine ca Facerea, prima carte a Vechiului Testament, care este comuna atat traditiei iudaice, cat si celei crestine, spune ca Dumnezeu a creat lumea i i-a lasat pe oameni sa domine si sa stapaneasca animalele.
Oare asta nu ne spune ca Dumnezeu vrea ca noi sa mancam produse de origine animala?
Stati putin, lucrurile sunt un pic mai complicate.
Primul lucru pe care trebuie sa-l faceti este sa incepeti sa cititi Facerea. Nicaieri in cartea Facerii nu este scris ceea ce par sa creada toti oamenii care recurg la aceasta obiectie.
In Facerea ni se spune ca Dumnezeu a creat lumea si a lasat-o in „stapanirea" oamenilor, dar - si aici apare surpriza — la inceput, nimeni nu manca pe nimeni. Dumnezeu le-a spus oamenilor: „Iata, va dau toata iarba ce face samanta de pe toata fata pamantului si tot pomul ce are rod cu samanta in el. Acestea vor fi hrana voastra"". Apoi, Dumnezeu le-a spus tuturor animalelor si pasarilor: „Va dau toata iarba verde spre hrana si a fost asa".
Asadar la inceputuri, inainte ca Adam si Eva sa nu-i dea ascultare lui Dumnezeu mancand fructul copacului interzis si fiind apoi izgoniti din Gradina Raiului, toate fiintele - oamenii si animalele deopotriva - nu mancau decat plante. Abia dupa ce Dumnezeu a nimicit lumea printr-un potop, i-a spus lui Noe ca oamenii au voie sa manance „tot ce se misca si ce traieste".
Asadar initial traiam in armonie cu Dumnezeu, ca fiinte care consuma plante. Cand l-am maniat pe Dumnezeu si am fost alungati din Rai, Dumnezeu ne-a dat voie sa ucidem animale ca o modalitate de ajustare la starea noastra imperfecta. Vechiul Testament sugereaza cel putin ca ar trebui sa facem demersuri in sensul reintoarcerii la starea ideala.
Cand profetul Isaia vorbeste despre venirea lui Mesia si reinstaurarea domniei lui Dumnezeu pe pamant, cum le descrie el ? In primul rand, va fi pace intre oameni, care "preface-vor sabiile in fiare de pluguri si lancile lor in cosoare. Niciun neam nu va mai ridica sabia impotriva altuia si nu vor mai invata razboiurl”. Dar pacea se va extinde si asupra fiintelor nonumane si raporturilor dintre ele: „Lupul va paste la un loc cu mielul, leul va manca paie ca boul si sarpele cu tarana se va hrani. Nimic rau si vatamator nu va fi in muntele Meu cel sfant, zice Domnul” .
Dar noi nu suntem specialisti in Biblie si nu vrem sa exageram prea mult in favoarea cauzei noastre. Consideram ca a recurge la Vechiul Testament pentru a argumenta fara putinta de tagada in favoarea renuntarii la alimentele de origine animala ar fi lipsit de justete. Dar, in acelasi timp, ar fi lipsit de justete si sa, spunem ca Vechiul Testament ofera o baza, indiscutabila opiniei potrivit careia Dumnezeu ne permite sa ucidem si sa mancam orice dorim pentru ca ne place gustul sau pentru ca ar fi mai usor sa ne oprim si sa alegem o galetusa de pui pane decat sa pregatim niste orez cu fasole sau oricare alta reteta vegana dintre numeroasele variante ce pot fi gatite atat de usor si de repede. "