Calatoria eroului - Florin Vancea

Calatoria eroului - Florin Vancea

Editura
An publicare
2016
Nr. Pagini
270
ISBN
9786068429526

Descriere

    Prezentul volum prezinta o perspectiva psihologica asupra maturizarii si evolutiei umane, un proces cunoscut de mii de ani sub forma mitului „Calatoria Eroului". in acest sens are loc o prezentare, o unificare si o sintetizare a principalelor abordari psihologice ale evolutiei umane (curente psihanalitice, ontogenetice, umaniste, sistemice-multigenerationale, transpersonale si Psihoterapia Unificarii). Perspectiva asupra devenirii umane este realizata in aceasta lucrare cu ajutorul a trei concepte psihologice: diferentierea, maturizarea si integrarea eului.
    In asociere cu acest proces evolutiv se propune un alt concept, acela de sistem integrativ tridimensional: anxietate, depresie, insatisfactie de sine, model ce poate descrie simptomatologic blocarea acestui demers psihologic al devenirii.
    Volumul integreaza in aceasta perspectiva teoretica conceptele de inteligenta emotionala si inteligenta spirituala si rolul lor in maturizareapsihica.
    Lucrarea propune si o masura psihologica moderna prin care se poate debloca si potenta procesul evolutiv al psihicului sub forma unui program de dezvoltare personala centrat pe unificare, asociat cu un alt program asemanator focalizat pe lucrul corporal. Partea de cercetare de la sfarsitul volumului valideaza aceste module de dezvoltare personala ca metode deosebit de eficiente in cresterea principalilor indicatori ai maturizarii psihice.
    Concluziile lucrarii vizeaza in mod deosebit factorii implicati in pregatirea si formarea academica a viitorilor psihologi.


Fragment:

"Miscarea ajuta aducerea la nivel constient a sentimentelor nediferentiate, a emotiilor reprimate, a nevoilor instinctuale, a „afacerilor neterminate". Exprimarea simbolica in miscare corporala autentica improvizata faciliteaza emergenta emotiilor, a impulsurilor si a amintirilor ascunse. Unii dans-terapeuti considera ca acest proces in sine are efect terapeutic, iar aljii sustin ca postura, gesturile, tensiunile si senzatiile trebuie identificate si interpretate.

4.5.3. Terapia Unificatoare prin Dans si Miscare

TUDM este un experiment nonverbal de grup care, ca oricare experiment de acest gen, „conduce la o deblocare semnificativa a celor mai profunde modalitati de interactiune umana, in special afective si constructive, anuland intelectualizarea trairilor si evitand functia defensiva a limbajului. Castigul terapeutic principar este spontaneizarea emotiilor, reactivarea contactelor intrerupte, blocate si declansarea energiilor creatoare" (Mitrofan, 1999, p. 112).
    Muzica foarte bine aleasa, ritmurile, in special cele primitive, combinatiile de miscari de tip ritualic, securitatea oferita de grup, dar mai ales de catre echipa terapeutica si spatiul ambienta I, toate acestea pe fundalul unor stari emotionale pozitive, vibrante, euforice uneori, constant-linistite sau dezlantuite, conduc foarte repede participantii catre o implicare majora in miscari si catre o puternica integrare grupala. Şi acest lucru se petrece si cu persoane care nu se cunosc deloc sau cu persoane puternic inhibate, blocate verbal si corporal, cu persoane depresive sau timide.
    Modalitatile preverbale sonore (sunete, silabe, intonatii, fredonare) se deblocheaza prin asociere cu modalitati de expresie ritmice (lovirea podelei ctrpicioarele, bataia palmelor, lovirea unor obiecte, manipularea betelor, a pernelor sau a altor obiecte disponibile, utilizarea unor instrumente muzicale aflate in acel spatiu - de obicei, traditionale).
    Muzica ritmata, tobele si alte instrumente de percutie, sunetele si incantatiile, miscarea si dansul prelungit, ritualic, determina modificari ale nivelului de constiinta care acceseaza o cunoastere subtila si o trezire a experientelor unificatoare. Este un teren fertil si pentru aparitia experientelor transpersonale.
    La nivelul intregului proces terapeutic, metodologia respecta pasii generali ai TEU. Partea provocativa dansanta a TUDM parcurge trei faze, atat in cadrul unei secvente terapeutice (exercitiu provocativ), cat si in cadrul intregului atelier, ce pot fi considerate etape de crestere la nivelul intregului proces terapeutic. "


Pe aceeași temă

Florin Vancea