Eficienta psihoterapiei experientiale la copilul hiperkinetic - Geanina Cucu-Ciuhan
Descriere
  						Cercetarile de psihologie clinica, si in special cele de evaluare a  eficacitatii unui tratament psihoterapeutic, ridica o problema complexa  care se formuleaza in felul urmator: Ce tratament, aplicat de catre cine, este mai eficace pentru un anumit pacient, cu anumite probleme, in conditii specifice? Tratamentul  unui pacient este unic. Nu putem extrapola acelasi plan de interventie  de la un copil la altul doar pentru ca cei doi sufera de acelasi tip de  tulburare psihica. Nu vom folosi cu doi copii (sau cu doua grupuri de  copii) cu aceeasi tulburare exact aceleasi tehnici, dintr-o schema  terapeutica riguros respectata. Deci scopul cercetarii mele nu este de a  alcatui un plan terapeutic ideal pentru copiii cu hiperactivitate cu  deficit de atentie, riguros structurat, de a preciza o ordine stricta a  tehnicilor de interventie sau, cu alte cuvinte, de a furniza o reteta  pentru tratarea acestei tulburari. Fiecare copil este unic, iar un  terapeut eficient trebuie in primul rand sa inteleaga care sunt valorile  culturale ale mediului in care traieste copilul, care sunt evenimentele  cele mai importante din viata lui, care sunt persoanele seminficative  din viata lui, ce teorii psihologice descriu cel mai bine dezvoltarea  personalitatii si a intelectului.  Psihologul clinician american Robert Leve (1993) considera ca nu este  suficient ca un psihoterapeut care trateaza copii sa cunoasca bine  tehnicile terapeutice si teoriile personalitatii. El trebuie sa  indeplineasca urmatoarele conditii:        Sa fie un bun cunoscator al bazei teoretice a tuturor tipurilor de tratamente.      Sa aiba capacitatea de a intelege baza psihologica a copilului si a familiei lui.      Sa cunoasca intelesul simptomelor copilului si cum se relationeaza acestea cu procesul de diagnostic.      Sa aiba capacitatea de a intelege relatia dintre diagnostic si tratament.      Sa inteleaga asumtiile care stau la baza metodelor particulare de tratament.    Hiperactivitatea cu deficit de atentie la copil (ADHD) este cel mai  recent termen utilizat pentru a defini o tulburare specifica de  dezvoltare atat a copiilor, cat si a adultilor, compusa din deficite in  sustinerea atentiei, controlul impulsului si reglarea nivelului de  activitate la cerintele situationale. Aceasta tulburare a cunoscut in  ultimul secol etichetari diferite si variate, printre care: reactia  hiperkinetica a copilariei, hiperactivitatea sau sindromul  hiperactivitatii copilului, disfunctia cerebrala minimala si  hiperactivitatea cu deficit de atentie.  Majoritatea parintilor acestor copii se simt singuri, crezand ca  problemele pe care ei si copiii lor le traiesc sunt unice. In special  mamele cu copii hiperactivi se simt instrainate de alti parinti,  dezvoltand sentimente de neincredere in propriile aptitudini parentale  si pierzandu-si speranta in privinta posibilitatilor de ameliorare a  situatiei. Acesti copii, datorita inerentei lor mobilitati,  excitabilitati, exuberante, nerabdare si neatentie, pot transforma cea  mai obisnuita familie sau clasa intr-o situatie problema. Cele mai  evidente dificultati intampinate de copiii hiperactivi se manifesta in  procesul de adaptare la activitatea scolara, performantele lor scolare  nefiind la nivelul varstei si capacitatii lor intelectuale.  Autoarea