Cum inventam - Nicu Butiseaca
Descriere
Cand ma gandesc la plaiurile natale din campia nesfarsita a Baraganului, imi vad satul ca pe un colt de rai pierdut, regasit de fiecare data printre plopii care strajuiesc drumul cu stuf in stanga si gradini de zarzavat in dreapta.
Nu-i nimic mai nostalgic decat anii copilariei si ai tineretii petrecuti fara griji lasand gandurile si visurile sa zboare.
Aceste locuri mi-au hranit dorinta de a invata si munci, de a-mi alege singur profesia, si de a contribui la promovarea in orice domeniu de activitate a creativitatii.
Cartea de fata este destinata celor care-si doresc sa faca ceva mai mult in activitatea lor, sa duca mai departe dorinta romanului de a visa frumos si de a inventa.
Fragment:
" “Creativitatea
„Intr-unul din bratele uneia dintre galaxii se gaseste o stea dintre cele mai mici. I se zice „Soarele". in jurul acesteia se invarteste o bucatica foarte mica de materie zisa "Terra". Pe aceasta exista un infinit de mic vietuitor, zis omul". In creierul acestuia sunt 10 miliarde de particule, zise „neuroni", si una dintre acestea este capabila sa inregistreze si sa inteleaga ce se petrece in jurul ei. Ce mare este omul! Sau, mai bine zis, creierul omului!"(Henri Coanda).
Psihologia s-a ocupat de creativitate incepand cu identificarea timpurie, a celor cu aptitudini si capacitati creatoare si a punerii lor in legatura cu procesul de invatamant, ea sa poata deveni potentiali creatori.
Factorul principal al creativitatii, pentru orice domeniu, este pus pe seama inteligentei. S-au facut determinari ale inteligentei si s-a dovedit ca nivelul atins ramane aproape constant pe durata vietii unui individ. Acum nu se mai pune problema ca singurul factor al creativitatii ar fi inteligenta; sunt cunoscuti o serie de factori care contribuie fiecare la dezvoltarea creativitatii. Dupa o ordine personala prezint in continuare cei mai importanti factori care determina creativitatea:
-inteligenta cognitiva si intuitia;
-invatarea si intelegerea;
-curiozitatea;
-imaginatia si vizualizarea;
-indemanarea;
-inteligenta emotionala.
-invatarea si intelegerea
Esti tanar, ca elev sau student, Iti pui intotdeauna problema viitorului tau profesional. Cu si fara mari teluri stabilite viata iti poate schimba drumul.Tu trebuie sa alegi la un moment dat din ceea ce- ti ofera societatea sau cei din jur. Numai nivelul de cunostinte pe care le detii iti pot da liber cu adevarat spre calea care ti se ofera .Tu trebuie sa decizi daca faci fata unuia sau altuia din locurile de munca oferite. Se spune ca „daca ai carte ai parte" si sunt Intru-totul de acord. Cunostintele profesionale trebuie sa stea la baza viitoarei tale munci; altfel, pe ce te bazezi? De aceea toti parintii doresc copiilor lor sa urmeze cat mai multe nivele de pregatire profesionala.
Invatarea, in sensul asimilarii cunostintelor din scoli si universitati, este baza unei profesii bine alese. Creativii au avantajul ca pot sa faca „derogari" de la aceasta regula avand mai multa libertate in alegerea profesiilor si a viitoarelor locuri de munca. Ei pot sa se adapteze mult mai rapid la alte activitati decat la cele pentru care s-au pregatit.
Oamenii cu inclinatie spre creativitate sunt mai sarguinciosi in privinta invatatului, ei vor sa inteleaga teoria, fenomenele ,mecanismele si a ceea ce se intampla in jurul lor. Cu cat au mai multe cunostinte, cu atat inteleg evolutia. Gradul de invatare si intelegere este direct proportional cu interesul pe care-l au in acel domeniu. Pe masura ce vor sa stie si sa cunoasca mai multe, ei cauta sa se informeze , sa se documenteze suplimentar, in sensul largirii fondului de cunostinte de specialitate si chiar din domenii diferite.
Creativii incep sa fie interesati pentru ca ei nutresc un profund interes pentru profesia si activitatea stiintifica sau tehnica. Memoria lor functioneaza din plin , acumuland tot mai multe informatii noi care se pot utilza in actiunile lor viitoare. Ei constientizeaza si inteleg necesitatea unui studiu, a unei experiente de laborator, a unui test privind un proces sau fenomen. Pentru a se documenta intr-un domeniu trebuie sa cunoasca literatura de specialitate, ultimele noutati si inventii aparute, pentru a cunoaste cat mai bine stadiul actual al nivelului tehnic si stiintific.
Creativii isi fac o biblioteca de date; aduna si stocheaza informatii, le grupeaza pe domenii, pastreaza diverse tabele cu rezultate din experientele personale sau ale altora, isi fac notite, adnotari pe diverse documente , consulta diverse colectii de standarde, si pe toate aceste documente si informatii le poate folosi la nevoie. Cele mai multe informatii din cele aratate, raman in subconstientul creatorului si apar exact cand el are nevoie. Ca fie mai usor sa creeze, exista si posibilitatea invatarii unor tehnici de creativitate, care in mod firesc trebuiesc insusite si exersate.
Curiozitatea
Curiozitatea vine din nevoia de a invata cat mai repede, pentru ca an-gajatorii nu asteapta prea mult, ca propriul angajat sa fie util si sa se poata baza pe el. El ii arata angajatului ce trebuie sa faca, adica, il scolarizeaza si dupa aceea el este obligat sa produca. Ca sa invete intr-un timp scurt trebuie sa observe cu acuitate si sa faca conexiunile intre ce i se spune si ce trebuie sa realizeze la parametrii de calitate ceruti. De asemenea, trebuie sa memoreze succesiunea fazelor unei operatii sau a unei anumite activitati. (...) “