Sfantul Ioan Gura de Aur, Marele misionar al bisericii Vol. I, II
Descriere
„Cele doua volume ale prezentei lucrari, cu titlul Sfantul Ioan Gura de Aur - mare misionar al Bisericii se inscriu in mod unitar in dubla tematica omagiala hotarata pentru anul 2015 de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane: Anul omagial al misiunii parohiei si manastirii azi si Anul comemorativ al Sfantului Ioan Gura de Aur si al marilor pastori de suflete din eparhii. Alaturi de multele actiuni dedicate acestui an omagial, cele doua volume vin sa intregeasca ideea legaturii dintre misiunea la nivelul parohiei sau manastirii si modelul oferit de pastorul de suflete al eparhiei, evocand ca reper in acest sens uriasa personalitate a Sfantului Ioan Gura de Aur. Incercand trasarea unei imagini de ansamblu a continuei actualitati a gandirii hrisostomice in privinta misiunii Bisericii, lucrarea prezenta reuneste 48 de studii elaborate de 34 de autori, structurate in doua volume, de cate 24 de studii fiecare.” (Editorul)
Fragment din volumul I: „Sf. Ioan Gura de Aur pune in lumina staruitor condescendenta divina, acolo unde este vorba de fapte minunate, unde se descrie infrangerea totala a vrajmasilor lui Israel sau unde se istorisesc vindecarile facute de Mantuitorul. In savarsirea acestor minuni, intr-adevar, Dumnezeu acorda intotdeauna mare importanta elementului sensibil, cu toate ca nu avea nevoie de aceasta. Totusi, pentru a se cobori la noi, pentru a se adapta la natura noastra corporala, care numai prin mijlocirea simturilor se poate ridica la reflectiuni spirituale, Dumnezeu, in actul inspiratiei Sfintei Scripturi, tine seama si de dispozitie (temperament), de sensul comun si de felurite tendinte omenesti. Tratand aceste chestiuni cu o mare finete, Sfantul Ioan se dovedeste un adanc cunoscator al sufletului omenesc. Astfel, de exemplu, explicand Psalmul 148/147, el arata cum psalmistul trece cu iscusinta de la cazurile generale la cele particulare si cum, dupa ce a scos in evidenta maretia si darnicia lui Dumnezeu in ceea ce intereseaza pe toti oamenii, trece la amintirea binefacerilor particulare acordate poporului Israel. Mai departe arata cum Domnul, enumerand binefacerile Sale catre poporul ales, mai intai vorbeste de cele trupesti, apoi de cele spirituale, spre a se adapta la firea cea prea inclinata spre cele pamantesti a poporului biblic. In alta imprejurare, Sf. Ioan Gura de Aur, explicand pasajul din Filipeni 2, 26-27, unde Sf. Apostol Pavel se bucura de vindecarea ucenicului sau Epafrodit, raspunde la eventuala obiectiune ce s-ar putea aduce: „Cum Apostolul a putut socoti drept un bine sanatatea dobandita pentru moment, cand in alta parte scrie: «Doresc sa ma despart de trup si sa fiu impreuna cu Hristos» (Filipeni 1, 23)?". Sfantul Parinte, dupa ce a aratat ca cele doua feluri de exprimare a Apostolului se pot foarte bine impaca, adauga: „Pavel, in repetate randuri, vorbeste dupa deprinderile ascultatorilor sai si nu face teorii inalte peste tot. Astfel, vorbind unei persoane care se teme de moarte, el se coboara la sentimentele ei si se bucura de vindecarea ucenicului".” (Adaptarea divina la conditiile firii omenesti, in lucrarea inspiratiei divine, dupa invatatura Sfantului Ioan Gura de Aur - Pr. prof. Vlad Prelipcean)