Dusmanii societatii sau Cand pacientii pun Stapanire pe ospiciu
Descriere
Dusmanii societatii sau Cind pacientii pun Stapinire pe ospiciu aduna texte publicate in „Convorbiri literare”, intre mai 2015 si octombrie 2016. Nu mi-am propus nici in acest volum a face critica, in sensul curent al cuvintului, si nici obisnuita eseistica. Aceste articole exprima sau/si afirma, cu prioritate, citeva opinii, in genere o atitudine cit mai coerenta fata de un eveniment, indeobste literar, ori fata de o carte, de o personalitate, de o tema in dezbatere curenta sau referitoare la viata revistei „Convorbiri literare” etc.; incercind a fi o istorie in desfasurare a vietii publicistice si de idei, dar si a vietii literare nationale. Nu am schimbat nimic fata de cele publicate, in afara greselilor inerente de tipar, asigurind astfel o fidelitate cel putin temporara a diverselor atitudini literare (adunate, aici, in al zecelea volum) impuse de evenimente, la care m-am straduit sa dau un raspuns propriu. Cuprins: • Nota autorului • Dusmanii societatii sau Cand pacientii pun Stapinire pe ospiciu • Societatea spectacolului sau Dictatura aparentei • Drumul catre desfiintarea omului • Munca si socialism la Eminescu • Ura in contra democratiei • „Convorbiri Literare" in anul o suta cincizeci • Douazeci de intilniri convorbiriste • Erorile fatale • Omul in absenta demnitatii Fragment din volumul "Dusmanii societatii sau Cind pacientii pun Stapanire pe ospiciu" de Cassian Maria Spiridon: “Scolile sint cele care pregatesc si formeaza viitorii studenti. Reformele scolare sint tot mai ineficiente si produc analfabeti corecti politici, fara ca ei sa-si fi insusit minimul din codul moral: „Admitind ca orice cod moral sau etic dintr-o societate civilizata contine un element artificial si unul absolut, si admitind ca el este legat in mod obligatoriu de functionarea generala a civilizatiei, probabil ca este asociat in nemijlocit cu fortele care au creat acea civilizatie. Si constatam ca este, in cazul nostru. Codul etic si moral standard al civilizatiei noastre este produsul invataturii religioase crestine, asa cum a fost ea modificata, selectata si accentuata de clasa de mijloc dinamica raspunzatoare de principalele ei realizari economice si culturale". Tinta predilecta a dusmanilor societatii este tocmai moralitatea clasei de mijloc. Sa ne amintim de scandalul provocat de o minoritate care, de curind, spera sa reuseasca sa scoata din scolile romanesti predarea religiei. Din fericire, reactia parintilor si a copiilor a fost una coplesitoare in defavoarea acestei miscari de destructurare a temeliilor societatii civilizate si intoarcerii la barbarism. O alta tinta a dusmanilor societatii este asupra valorilor, inlocuirea lor cu false valori. Distrugerea valorilor, a ierarhiilor de orice fel este visul acestora. Si nazistii si comunistii au impus o astfel de viziune. Existenta acestor valori produse de clasa de mijloc sint si semnul distructiv al unei societati mature si civilizate. Paul Johnson evidentiaza cele cinci reactii distincte, interconexate, ale comportamentului moral: “capacitatea de a face judecati morale, preferinta pentru beneficii aminate, nu pentru recompensa imediata; capacitatea si dorinta de a-i vedea pe altii ca persoane, cu consideratia fata de sentimentele lor care decurge de aici; flexibilitate in interpretarea principiilor generale; capacitatea de a aplica aceste principii in mod creativ si, astfel, de a face ca moralitatea sa fie dinamica”. Marele atu al comportamentului moral este discernamintul; anulind valorile, adevaratele repere sint sanse sa se piarda capacitatea de a discerne intre adevar si minciuna.”