Vocabular. Masini utilitare
Descriere
In pedagogia montessoriana, notiuni aparent complexe le sunt prezentate copiilor de la o varsta frageda. Maria Montessori era de parere ca nu exista „cunostinte usoare si cunostinte grele". „Mintea absorbanta" a copilului poate sa asimileze cu aceeasi usurinta atat cuvintele simple, cat si pe cele considerate complicate. De la nastere si pana la 3 ani, copilul isi dezvolta lirnbajul si isi insuseste spontan notiuni si cuvinte, oricat de complexe. Este, asadar, ideal sa-i stimulati acest interes natural, chiar inainte ca micutul sa inceapa sa vorbeasca. Nu va temeti ca demersul este prematur. Cuvintele pot fi cunoscute inainte de a fi rostite. Nu subestimati copilul si nu ratati perioada senzitiva caracterizata de interesul pentru limbaj, ci folositi-o din plin, facilitand achizitia de termeni utili pentru cultura sa generala. Pachetul familiarizeaza copilul cu masinile utilitare si cu rolul pe care acestea il indeplinesc in domenii precum serviciile publice, agricultura sau constructii. Contine: • 50 de carduri (perechi masina-utilitate) • denumiri bilingve (romana / engleza) • pictograme pentru sortare facila si clasificare • informatii utile Fragment din regulamentul de joc: „PASUL 1: Observatia Alegeti 3-5 perechi de carduri, tinand cont, daca se poate, ca masinile sa fie din acelasi domeniu. Asezati in spatiul de lucru cardurile care ilustreaza utilitatea masinilor. Discutati pe baza lor, invitand copilul sa observe imaginile. Apoi, asezati dedesubtul fiecarui card imaginea masinii corespunzatoare, rostindu-i denumirea. PASUL 2: Lectia in 3 timpi 1. Numirea obiectului - Pentru lectie, alegeti 3 carduri cu masini utilitare si aratati-i-le copilului pe rand, pronuntand rar si clar numele fiecareia: „Ace(a)sta este un/o ...”. Asezati cardurile intotdeauna dinspre stanga spre dreapta ordinea citirii, folosita in pedagogia montessoriana. Repetati numirea de cateva ori, indicand cardul corespunzator. 2. Recunoasterea obiectului - Folositi aceasta etapa fie in completarea primeia, fie intr-o activitate ulterioara. Este cea mai importanta parte a lectiei si se recomanda sa dureze mai mult decat celelalte. Dati-i copilului cardurile sa le aseze pe masuta sau pe covorasul de activitati, intotdeauna dinspre stanga spre dreapta. Numiti un vehicul si rugati copilul sa vi-l arate. Repetati si pentru celelalte doua carduri. Variati formularile: „Poti sa-mi arati ...?", „Care este...?”, „Te rog sa-mi dai...”. 3. Reamintirea cuvantului — Treceti la aceasta parte a lectiei abia dupa ce sunteti convins ca micutul va reusi sa indeplineasca sarcina. Folosind cele 3 carduri, cereti-i sa le numeasca pe rand, intrebandu-l: „Ce este ace(a)sta?".” PASUL 3: Identificarea Selectati 5 carduri cu masini. Asezati-le in spatiul de lucru si cereti-i copilului sa va raspunda la intrebari indicand cardul corect: „Cine toarna asfalt?", „Arata-mi masina care transporta pacientii la spital” etc. Varianta de joc: Coloana de masini Selectati 5 carduri cu masini si dati-i-le copilului. Cereti-i sa le aseze in spatiul de lucru in ordinea in care acestea „formeaza o coloana pe strada": „Prima care ajunge la semafor betoniera. ln spatele ei vine excavatorul" etc.”