Vocabular. Corpul uman

Vocabular. Corpul uman

Descriere

     In pedagogia montessoriana, notiuni aparent complexe le sunt prezentate copiilor de la o varsta frageda. Maria Montessori era de parere ca nu exista „cunostinte usoare si cunostinte grele". „Mintea absorbanta" a copilului poate sa asimileze cu aceeasi usurinta atat cuvintele simple, cat si pe cele considerate complicate. De la nastere si pana la 3 ani, copilul isi dezvolta lirnbajul si isi insuseste spontan notiuni si cuvinte, oricat de complexe. Este, asadar, ideal sa-i stimulati acest interes natural, chiar inainte ca micutul sa inceapa sa vorbeasca. Nu va temeti ca demersul este prematur. Cuvintele pot fi cunoscute inainte de a fi rostite. Nu subestimati copilul si nu ratati perioada senzitiva caracterizata de interesul pentru limbaj, ci folositi-o din plin, facilitand achizitia de termeni utili pentru cultura sa generala.     Pachetul familiarizeaza copilul cu organele interne si principalele oase ale scheletului uman. Notiunile sunt prezentate in perechi formate dintr-un card cu elementul lustrat si un carc cu pozitia lui in corpul omenesc.      Fragment din regulamentul de joc:     „PASUL 1: Introducerea notiunii plecand de la lumea reala     Alegeti 3-5 perechi de carduri de acelasi tip (organe sau oase). Asezati in spatiul de lucru cardurile care ilustreaza locul lor in corp. Discutati pe baza imaginilor, invitand copilul sa le observe si, apoi sa indice locul fiecarui organ/os folosindu-si propriul corp.      PASUL 2: Lectia in 3 timpi     1. Numirea - Pentru lectie, eliminati cardurile care arata locul organului sau osului in corp. Alegeti cate 3 carduri de acelasi tip si aratati-i-le copilului pe rand, pronuntand rar si clar fiecare denumire: „Ace(a)sta este un/o ...”. Asezati cardurile intotdeauna dinspre stanga spre dreapta — ordinea citirii, folosita in pedagogia montessoriana. Repetati numirea de cateva ori, indicand cardul corespunzator.      2. Recunoasterea - Folositi aceasta etapa fie in completarea primeia, fie intr-o activitate ulterioara. Este cea mai importanta parte a lectiei si se recomanda sa dureze mai mult decat celelalte. Dati-i copilului cardurile sa le aseze pe masuta sau pe covorasul de activitati, intotdeauna dinspre stanga spre dreapta. Numiti un element ilustrat pe card si rugati copilul sa vi-larate. Repetati si pentru celelalte doua carduri. Variati formularile: „Poti sa-mi arati ...?", „Care este...?”, „Te rog sa-mi dai...”.     3. Reamintirea - Treceti la aceasta parte a lectiei abia dupa ce sunteti convins ca micutul va reusi sa indeplineasca sarcina. Folosind cele 3 carduri, cereti-i sa le numeasca pe rand, intrebandu-l: „Ce este ace(a)sta?". Descrieti impreuna fiecare organ sau os.     PASUL 3: Identificarea     Alegeti 5 carduri cu organe sau oase si asezati-le in spatiul de lucru. Cereti-i copilului: "Da-mi un os care intra in alcatuirea antebratului", "Arata-mi organul care pompeaza sange", etc. Ulterior, variati activitatea cu noi carduri.     Varianta de joc: Trenuletul corpului uman. Dati-i copilului cardurile cu organe/oase si propuneti-i sa le aseze in spatiul de lucru in ordinea in care acestea "se urca in Trenuletul corpului uman": "Primul urca in tren craniul. Dupa el vine creierul. Vezica biliara vrea un loc mai in fata, asa ca urca a treia." etc."

Pe aceeași temă