Clasificare. Anotimpuri

Clasificare. Anotimpuri

Descriere

    In pedagogia montessoriana, notiuni aparent complexe le sunt prezentate copiilor de la o varsta frageda. Maria Montessori era de parere ca nu exista „cunostinte usoare si cunostinte grele". „Mintea absorbanta" a copilului poate sa asimileze cu aceeasi usurinta atat cuvintele simple, cat si pe cele considerate complicate. De la nastere si pana la 3 ani, copilul isi dezvolta lirnbajul si isi insuseste spontan notiuni si cuvinte, oricat de complexe. Este, asadar, ideal sa-i stimulati acest interes natural, chiar inainte ca micutul sa inceapa sa vorbeasca. Nu va temeti ca demersul este prematur. Cuvintele pot fi cunoscute inainte de a fi rostite. Nu subestimati copilul si nu ratati perioada senzitiva caracterizata de interesul pentru limbaj, ci folositi-o din plin, facilitand achizitia de termeni utili pentru cultura sa generala.     Pachetul familiarizeaza copilul cu o serie de elemente care marcheaza trecerea anotimpurilor: tranformarile copacilor, schimbarile atmosferice, comportamentul animalelor, evenimetele astronomice. De asemenea, ilustreaza elementele specifice fiecarui anotimp: flori, fructe, legume, preparate culinare, articole de imbracaminte, sarbatori si activitati.       Fragment din regulamentul de joc:     „PASUL 1: Introducerea notiunii plecand de la lumea reala     Cel mai simplu mod de a remarca tranformarile care se petrec in natura de la un anotimp la altul este sa va plimbati impreuna si sa ii atrageti mereu atentia  asupra fenomenelor naturii, asupra plantelor, pasarilo si insectelor. Cu timpul, mai ales daca alegeti acelasi traseu, va remarca singur schimbarile. Provocati-l sa remarce alte detalii specifice: ce legume sau fructe s-au copt, ce haine va imbraca, etc. Folositi cele 4 carduri cu anotimpuri pe masa de observare a naturii (daca aveti un stfeld e colt) sau pe axa timpului: la schimbarea anotimpului, afisati cardul corespunzator.     PASUL 2: Lectia in 3 timpi     Parcurgeti aceasta etapa daca este necesara familiarizarea copilului cu denumirea elementelor ilustrate pe carduri:      1. Numirea - Pentru lectie, eliminati cardurile cu anotimpuri. Alegeti serii de 4 carduri din aceeasi categorie si aratati-i-le copilului pe rand, pronuntand rar si clar fiecare denumire: „Ace(a)sta este un/o ...”. Asezati cardurile intotdeauna dinspre stanga spre dreapta — ordinea citirii, folosita in pedagogia montessoriana. Repetati numirea de cateva ori, indicand cardul corespunzator.      2. Recunoasterea - Folositi aceasta etapa fie in completarea primeia, fie intr-o activitate ulterioara. Este cea mai importanta parte a lectiei si se recomanda sa dureze mai mult decat celelalte. Dati-i copilului cardurile sa le aseze pe masuta sau pe covorasul de activitati, intotdeauna dinspre stanga spre dreapta. Numiti un element ilustrat pe card si rugati copilul sa vi-larate. Repetati si pentru celelalte doua carduri. Variati formularile: „Poti sa-mi arati ...?", „Care este...?”, „Te rog sa-mi dai...”.     3. Reamintirea - Treceti la aceasta parte a lectiei abia dupa ce sunteti convins ca micutul va reusi sa indeplineasca sarcina. Folosind cele 3 carduri, cereti-i sa le numeasca pe rand, intrebandu-l: „Ce este ace(a)sta?". Descrieti impreuna fiecare element.     PASUL 3: Completarea seriilor     Asezati in spatiul de lucru cardurile cu cele 4 anotimpuri, in ordine, incepand cu primvara. Invitati copilul sa sorteze cardurile si sa le aseze in dreptul anotimpurilor potrivite. Incepeti cu 2-3 categorii (floris si fructe specifice, de plida), urmand sa cresteti numarul lor treptat."

Pe aceeași temă