Brancusi si reveriile materiei
Descriere
Mi-am imaginat în ce ar fi constat momentul revelaţiei în Templul eliberării sufletului de corp, proiectat de Brâncuşi pentru maharadjahul Yeswant Rao Holcar de Indor (dacă s-ar fi realizat monumentul). Pătrunzând prin pasajul subteran în interiorul camerei de meditaţie (de forma dublului capitel al Coloanei sărutului), ne-ar fi întâmpinat acolo trei Păsări în spaţiu: din marmură neagră reprezentând moartea, din marmură albă simbolizând viaţa şi bronz polisat întruchipând spiritul. Când soarele ar fi ajuns la zenit, razele sale, coborâte prin orificiul circular al plafonului, reflectate de bronzul polisat al Păsării ar fi străluminat încăperea. Pelerinul orbit şi-ar fi aplecat capul spre bazinul cu apă. Acolo, ar fi descoperit cu uimire chipul său în dreapta celui al Regelul regilor, simţindu-se Fiul alături de Tatăl. Pornind de aici, mi-am imaginat ce senzaţii am avea în interiorul altor sculpturi brâncuşiene, dacă acestea ar fi fost locuibile. Desigur, în interiorul ovoidal al Începutului lumii ne-am simţi liniştiţi ca în pântecele matern, iar într-o Pasăre măiastră, extazul sufletului spre transcendent ar fi irepresibil. Ce frumoasă biserică ar putea fi sculptura Trei pinguini, sugerând trinitatea divină şi familia sacră!