Despre educatie
Descriere
"Această imitare a ceea ce este considerat că ar trebui să fim, naşte frică", susţine Krishnamurti. Iar aceste cuvinte ale autorului poartă în sine naturaleţea oricărui adevăr intrigant. De ce imităm, cum imităm şi, mai ales, ce provoacă în noi această imitare în numele unui ideal, în numele lui acel "cum ar trebui să fim"? Poate omul să fie liber în faţa unei asemenea condiţionări? În definitiv, aceasta este cea mai mare dorinţă a oricărei fiinţei umane. Educaţia este cea care ar trebui să-i ofere tânărului capacitatea de a percepe esenţialul ("ceea ce este"), ar trebui să-i confere libertatea de a trăi într-o lume pe care s-o creeze el însuşi. Însă, în măsura în care creşterea sărăciei, criza ecologică, izbucnirea a din ce în ce mai multe războaie sunt realităţi ale societăţii contemporane, înseamnă că educaţia, aşa cum este ea percepută astăzi, a dat greş. Krishnamurti propune un nou sistem, non-ierarhic şi non-competitiv, în care elevul şi profesorul se bazează pe comunicare, problematizare şi îndoială. Aceste trei activităţi ale minţii instituie inteligenţă, o facultate a spiritului capabilă să armonizeze cunoaşterea, luciditatea critică şi refuzul de a accepta orice autoritate. Adresat atât profesorilor cât şi elevilor, părinţilor şi oricărei persoane interesate de educaţie, volumul de faţă este, în fapt, o dezbatere amicală între Krishnamurti şi cititor. Fără a avea pretenţia să-i impună ceva partenerului de discuţie, autorul îşi susţine "observarea lucidă" folosindu-se de toate calităţile maieuticii. Nu este o exagerare. Două dintre cele trei părţi ale cărţii sunt prelegeri-dezbatere susţinute de Krishnamurti în faţa elevilor şi a profesorilor şcolilor din Rishi Valley şi Rajghat. Cea de-a treia reprezintă o foarte interesantă punere în relaţie a educaţiei cu viaţa însăşi, alăturare extrem de firească din moment ce educaţia este cea care ar trebui să-l pregătească pe copil pentru caruselul vieţii şi pe omul matur pentru evitarea conflictului interior deoarece acesta, "proiectat în afară, devine mondial".