40 de modele pentru Olimpiada de limba si literatura romana cls. V-VIII. Vol. VIII

40 de modele pentru Olimpiada de limba si literatura romana cls. V-VIII. Vol. VIII

Descriere

Olimpiadele scolare reprezinta spatiul optim pentru valorizarea unor premise favorabile innascute sau a unor capitaluri culturale sau de cunostinte dobandite, pe care le au unii elevi, carora scoala moderna trebuie sa le ofere un program de educatie rafinat, particularizat si diversificat.
Acest volum este destinat elevilor de gimnaziu capabili de performanta la limba si literatura romana. Cele 40 de teste (cate zece pentru fiecare clasa) au fost gandite conform noii structuri a subiectelor pentru Olimpiada de limba si literatura romana, oferind posibile contexte de exersare a continuturilor si competentelor specifice, prevazute de programa scolara in vigoare, derivate din competentele generale 3 si 4, care vizeaza comunicarea scrisa (receptarea mesajului scris si producerea de mesaje scrise). Ele sunt modele de lucru care au drept scop familiarizarea elevilor cu modalitatea organizarii concursului, cu programa de concurs, cu exigentele noii structuri a subiectelor, formularile itemilor fiind facute explicit, pentm a dirija invatarea.
Variantele din concurs vor raspunde nevoii de a elibera de clisee practicile educative, nuantand si potentand foi inularile obisnuite de la evaluarile nationale, oferind astfel olimpicului — elevul cu inclinatie nativa spre studiu, posesor al unei culturi umaniste corespunzatoare varstei, care se foloseste de competitie pentru a-si ascuti puterea de adaptare la situatii noi de viata — sansa de a-si valorifica aptitudinile intelectuale si competentele dobandite.

Fragment:

" SUBIECTUL al II-lea
— Practica rationala si functionala a limbii 10 puncte  Scrie un text, de 10-15 randuri, in care sa creezi cadrul unei discutii amicale, pentru a-ti exprima preferinta pentru anotimpul primavara, datorita bucuriei de a redescoperi frumusetea naturii, sustinandu-ti punctul de vedere cu ajutorul in-folinatiilor din cele doua texte-suport si din experienta ta de lectura. Pentru a obtine punctajul maxim, vei avea in vedere urmatoarele repere: - sa foimulezi o opinie despre bucuria redescoperirii frumusetii naturii; - sa valorifici corelatia intre ciclul naturii si viata omului; - sa sustii punctul de vedere prin formularea a doua argumente, valorificand textele-suport si experienta ta de lectura; - sa respecti caracteristicile structurii si ale discursului unui text argumentativ; - sa respecti limita de spatiu indicata.
SUBIECTUL al III-lea
— Elemente de constructie a comunicarii 50 de puncte 
1. Explica rolul utilizarii cratimei in urmatoarea structura din textul in versuri: S-adie rar. 5 puncte
 2. Precizeaza masura din ultimul vers al poeziei date. 5 puncte
3. Scrie cinci cu. vinte din familia lexicala a cuvantuluifloare. 5 puncte
4. Indica modul de formare a cuvintelor: primavara, neatins, maiestrit (din primul text) si aceasta, grabirea (din al doilea text).  5 puncte
5. Scrie o propozitie dezvoltata, in care cuvantul inflorire sa aiba alt inteles decat cel din al doilea text. 5 puncte
6. Scrie cate un antonim pentru sensul din context al urmatoarelor cuvinte:
aleasa( floare), linistit, bland (din primul text) si grabirea, binefacatoare ( din al doilea text). 5 puncte
7. Identifica valorile morfologice ale cuvintelor subliniate in versul: A prins o boare, calda ca un dor, din primul text. 5 puncte
8. Identifica un adjectiv prenominal demonstrativ, in ultimul paragraf al celui de-al doilea text.
9. Indica functiile sintatice ale cuvintelor subliniate din versurile:
Mi-i sufletul de patimi neatins/ Si cerul floare peste el a nins ( din primul text) 5 puncte
10. Construieste o propozitie in care substantivulprimavara sa aiba functia sintactica de complement indirect. 5 puncte"

Pe aceeași temă

Anca Şerban,Roxana Ciobanu,Ana Maria Barau,Iuliana Baiasu

Ioana Tămăian,Cristina Cergan,Diana Iacob,Bogdan Rațiu,Bogdan Ratiu

Ioana Tămăian,Cristina Cergan,Diana Iacob,Bogdan Rațiu,Maria Zaharia,Dan Zaharia

Mariana Cheroiu,Nicoleta Kuttesch,Mihaela Mușat,Florentina Nichitov

Mariana Cheroiu,Nicoleta Kuttesch,Mihaela Mușat,Florentina Nichitov