
Legea pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, comentata si adnotata, ed. a 2-a, revizuita, completata si adaugita
Descriere
Alegerile, „nodul gordian” al oricarei democratii 1. Premise. O carte este un univers care iti deschide orizonturi spre viata, spre invatatura, spre evolutie spirituala si intelectuala. O carte despre alegeri, indiferent ca ne referim la alegeri locale sau generale, deschide orizonturi spre democratie. O ajuta sa se consolideze, acolo unde ea exista. Prefatam acum cea de-a doua editie a unei lucrari, unice, dupa stiinta noastra, prin care se analizeaza prevederile Legii nr. 115/2015 privind alegerile locale. Am facut acelasi lucru si cu prima editie si ne bucuram ca ea a fost bine primita, ca s-a dovedit a fi utila, cum suntem convinsi ca se va intampla si cu aceasta. Intre timp, de la adoptarea legii si de la publicarea primei editii, multe s-au petrecut atat in plan legislativ, cat si ale existentei noastre individuale si publice. Avem in vedere mai intai perioada de pandemie, care a afectat nu numai procesul electoral, durata mandatelor, ci si modul de organizare si functionare a autoritatilor alese de comunitatile locale, deliberative si executive, de la nivel local si judetean. Anul 2024 a fost unul in care au avut loc, la aceeasi data de 9 iunie, alegerile locale cu cele europarlamentare. Tentativa de a cumula cele doua tipuri de alegeri a mai existat in Romania, insa Curtea Constitutionala a considerat-o contrara Legii fundamentale, pentru ca apoi sa se „razgandeasca” si sa aprecieze ca alegerile pot fi cumulate. In ceea ce ne priveste, ne-am pronuntat constant in sensul contestarii acestor artificii, care sunt de natura sa vicieze calitatea alegerilor. In egala masura in care ne-am pronuntat cu vehementa impotriva instabilitatii legislative, care, indiferent de materia pe care o vizeaza, este daunatoare pentru viata publica si pentru democratie. Cu atat mai mult cu cat ea se manifesta in domeniul legislatiei electorale, care este fundamentala pentru orice stat de drept, ceea ce se reflecta cu prisosinta „in patrimoniul electoral european, dezvoltat prin practica statelor, pe cale jurisprudentiala, gratie Curtii Europene a Drepturilor Omului sau izvorat din documentele Comisiei Europene pentru Democratiei prin Drept (Comisia de la Venetia)”, cum se exprima autorul acestei lucrari in partea ei introductiva. Fluctuatia legislativa, ca si continutul deficitar al legislatiei adoptate in materie electorala, precum si succesiunea acesteia, au determinat Curtea Constitutionala sa adopte 24 de decizii referitoare numai la anumite dispozitii din Legea nr. 115/2015, cum aflam din lucrarea pe care o prefatam. Atragem si cu aceasta ocazie atentia asupra semnificatiei art. 115 alin.(6) din Constitutie, care enumera anumite restrictii si interdictii, respectiv materii in care ordonantele de urgenta nu au voie sa reglementeze. Intre acestea se afla si interdictia de a afecta drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, dupa care urmeaza drepturile electorale. Avand in vedere ca si drepturile electorale sunt tot drepturi fundamentale, in mod firesc am putea considera ca avem de-a face cu o redundanta. Si totusi, intrebandu-ne de ce legiuitorul a tinut sa le mentioneze separat, raspunsul este acela al semnificatiei acestor drepturi, care le situeaza pe o pozitie privilegiata fata de altele, ceea ce a determinat legiuitorul constituant sa le mentioneze separat. Si cu toate acestea, putem constata ca „ploua” cu ordonante de urgenta, inclusiv in domeniul drepturilor electorale, ceea ce practic, goleste de continut norma constitutionala. 2. Legitimitatea unei noi editii. Intr-un asemenea „iures” legislativ, este firesc ca sa se resimta nevoia unei noi editii a lucrarii domnului Mihai Cristian Apostolache. Ea a venit la timp, a trecut un an de la ultimul ciclu electoral al alegerilor locale, lucrurile s-au mai asezat, legislatia s-a oprit si ea, cel putin o anumita perioada, astfel ca era momentul analizei si al „concluziilor”. Al criticilor care, nota bene, sunt constructive, nu sterile, cum se mai intampla prea adeseori in doctrina cu mai multe sau mai putine pretentii legitime. Ultimii ani au demonstrat, din pacate, o veritabila „furie” a legiuitorului, in a identifica solutii care sunt susceptibile, multe dintre ele, de lipsa de legitimitate. Prin care guvernantii urmaresc, cum se intampla intotdeauna si peste tot, sa-si realizeze cat mai bine interesele. Ultima luna a anului trecut a adus pentru prima data in realitatile romanesti, cazuri de scoatere din cursa electorala a unor competitori electorali sau anularea unui tur de alegeri care, cu cateva zile in urma fusese validat prin respingerea unor contestatii, dupa ce avusese loc si renumararea voturilor. Toate acestea au generat reactii atat la nivelul dezbaterii publice, al politicienilor, cat si al specialistilor, care, ca si politicienii, s-au impartit in doua categorii: unii care considerau corecte, legitime, astfel de „evenimente”, ca sa nu le spunem „incidente” procedurale sau jurisprudentiale, iar altii care le-au contestat, cu mai multa sau mai putina vehementa. Desi nu privesc in mod expres alegerile locale, ci pe cele pentru functia de Presedinte, le evocam pentru ineditul lor, dar si pentru ca se creeaza niste precedente periculoase, care ar putea fi extrapolate si la materia alegerilor locale. 3. Forta si importanta lucrarii Valoarea acestei lucrari rezulta astfel nu numai din analiza teoretica, doctrinara, a prevederilor legale, ci si din raportarea acestor analize la realitatile practice si nu in ultimul rand, din solutiile care se preconizeaza. Din acest punct de vedere, autorul acestei carti intruneste in personalitatea sa profesionala o dubla structura: cea de teoretician, de cercetator in materia administratiei publice locale, care ne determina sa-l calificam, „fara vorbe mari”, cum ar fi spus regretatul nostru profesor Antonie Iorgovan, ca fiind unul din „varfurile” specialistilor in aceasta materie; cea de practician in viata publica, atat la nivelul administratiei publice locale, cat si la cel al unor autoritati publice de rang central, si ne referim la Parlament si la calitatea de parlamentar pe care acesta a indeplinit-o. Sunt acestea tot atatea argumente care ne determina sa sustinem ca editia a doua a acestei lucrari este una care nu doar ca va imbogati doctrina, dar va putea reprezenta si un veritabil ghid in activitatea tuturor „actorilor” implicati in procesul electoral. Ideea centrala, care strabate ca un veritabil „fir rosu” cartea de fata, este aceea care priveste „necesitatea adoptarii unui act complex, adica a unui Cod Electoral, care sa concentreze intreaga legislatie electorala referitoare la alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, a Presedintelui Romaniei, la alegerile pentru Parlamentul European, precum si la alegerea autoritatilor administratiei publice locale si ale carui norme comune si speciale sa permita organizarea unui scrutin democratic, corect si transparent, aspect subliniat si de Curtea Constitutionala in jurisprudenta sa”, cum se exprima autorul. Nu ne ramane decat sa speram ca acest deziderat se va implini, iar pana se va intampla acest lucru, va lasam sa „zaboviti” asupra paginilor acestei carti, invitandu-va pe fiecare sa va aduceti aportul, in domeniile de activitate, asupra materiei drepturilor electorale si a procesului electoral, in ansamblul sau. Pentru ca este un domeniu la care fiecare dintre noi putem contribui, intelegandu-i semnificatia pentru viata generatiilor de azi, dar si a celor care vin. Aceasta deoarece calitatea vietii publice, a comunitatilor, a societatilor prezente si viitoare, este indisolubil legata de modul in care se deruleaza alegerile si de respectarea caracterului de alegeri libere, periodice si corecte pe care il impune Constitutia. Prof. univ. dr. VERGINIA VEDINAS Membru titular al A. O. S. R. Presedinte al I. S. A. „Paul Negulescu”