DC: 0-3 Studii de caz. Un ghid pentru utilizarea "Clasificarii diagnostice a sanatatii mentale si a tulburarilor de dezvoltare ale copilariei timpurii" in procesul de evaluare si de planificare a tratamentului

DC: 0-3 Studii de caz. Un ghid pentru utilizarea "Clasificarii diagnostice a sanatatii mentale si a tulburarilor de dezvoltare ale copilariei timpurii" in procesul de evaluare si de planificare a tratamentului

An publicare
2010
Nr. Pagini
400
ISBN
9789731816425

Descriere

Sistemul DC: 0-3 Clasificarea Diagnostica a Sanatatii Mentale si a Tulburarilor de Dezvoltare ale Copilariei Timpurii incurajeaza clinicienii sa incerce sa inteleaga complexitatea proceselor de dezvoltare din primii ani de viata. DC: 0-3 este realizat pentru a ajuta clinicienii: a) sa recunoasca diferentele individuale in modalitatile in care copiii mici proceseaza senzatii, isi organizeaza experienta si implementeaza actiunea; b) sa observe si sa inteleaga interactiunile copiilor cu parintii lor; c) sa exploreze impactul familiei, culturii si al comunitatii asupra dezvoltarii copilului; si d) sa surprinda calitatea proceselor adaptative ale copilului, precum si provocarilor de dezvoltare la care copilul trebuie sa faca fata. In acest volum, DC: 0-3, Studii de caz se arata cum pot folosi clinicienii dintr-o varietate de domenii profesionale acest sistem bazat pe caracteristici de dezvoltare in mai multe tipuri de servicii din Statele Unite si Canada. DC: 0-3 conceptualizeaza procesul de diagnostic drept unul continuu, care permite niveluri tot mai adanci de constientizare care permit modificarea concluziilor diagnostice, pe masura ce clinicianul castiga o intelegere mai complexa a copilului si a familiei. Orice profesionist experimentat, care lucreaza cu copii sau cu familii, indiferent de disciplina, va recunoaste utilitatea acestei abordari, pentru ca schimbarea rapida, continua si complexa este esenta dezvoltarii timpurii; judecatile rapide sau prea reductioniste sunt probabil inadecvate si astfel periculoase. Din pacate, clinicienii din ziua de astazi se afla sub o presiune enorma de a trage concluzii prea devreme, foarte des bazate pe informatii inadecvate. O sursa de presiune vine din eforturile de a justifica costurile din sanatatea mentala, dezvoltarea copiilor si serviciile sociale, care limiteaza numarul sedintelor sau restrictioneaza sursele de informatii pe care le poate utiliza un clinician despre un copil si familia lui. O a doua sursa de presiune este conceptuala si se refera la faptul ca, profesionistii pregatiti in cadre teoretice ortodoxe tind sa se uite numai la simptomele prezente sau la indicatorii biologici in diagnosticarea tulburarilor mentale si de dezvoltare la sugari si copii mici. Asa cum ilustreaza multe din capitolele acestei carti, a ignora relatiile unui copil, patternurile familiale si dinamica complexa a interactiunilor cu oamenii importanti din viata lui/ei in timpul procesului de evaluare, inseamna a risca un diagnostic gresit, care poate avea costuri si consecinte nedorite pentru viata acelui copil. Pe de alta parte, o evaluare complexa, bazata pe o alianta puternica cu parintii si cu alte persoane cheie care ingrijesc copilul va duce nu numai la o planificare corecta a tratamentului, ci si la evidentierea unor schimbari in mediul copilului care sunt suficiente pentru a repara problemele in dezvoltarea copilului cu un minimum de interventie din partea profesionistului. Asa cum este conceptualizat in DC: 0-3, procesul de evaluare si diagnostic trebuie sa permita clinicianului sa observe direct toate dimensiunile critice pentru viata unui copil. Acest proces ar trebui sa includa intalniri cu parintii pentru a auzi in detaliu observatiile lor despre punctele tari si dificultatile copilului in ceea ce priveste functionarea fizica, cognitiva, a limbajului, emotionala si familiala, precum si observatiile lor despre dezvoltarea copilului si experientele lor parentale incepand cu sarcina. Timpul petrecut cu parintii sau cu alte persoane cheie ar trebui sa includa oportunitatea ca membrii familiei si clinicianul sa discute aspecte relevante despre familie, identificand ariile de functionalitate si problemele. Foarte important este faptul ca, procesul de diagnostic ar trebui sa includa una sau mai multe observatii prelungite ale copilului interactionand spontan cu parintii sai si cu alte persoane care au grija de acesta. Pentru a observa cel mai inalt nivel de functionare al copilului, clinicianul ar trebui, atunci cand este posibil, sa sugereze modalitati in care parintele poate facilita interactiunea. Pentru a explora mai departe abilitatile copilului de a utiliza suportul oferit de mediu, clinicianul poate dori sa interactioneze personal cu copilul. Alte surse importante de informatii includ observatiile copilului realizate de profesionisti in ingrijirea copilului, cum ar fi medicii de familie sau pediatrii si totodata trebuie incluse in evaluare si consultatiile de la specialisti gen terapeuti ocupationali, neuropsihologi, endocrinologi si nutritionisti sau specialisti in evaluarea unor arii de functionare specifica, cum ar fi limbajul sau dezvoltarea procesarii senzoriale. Acestea sunt utile pentru a raspunde la intrebarile care se nasc din discutia cu parintii sau din sedintele de observatie – nu ca parte din protocolul standard de evaluare, care poate submina de multe ori inceputul aliantei cu parintii. Asa cum subliniaza capitolele din aceasta carte, o evaluare bazata pe DC: 0-3 va duce la informatii complexe despre punctele tari si problemele familiei, istoricul sau de dezvoltare si resursele familiei sau ale comunitatii. Abordarea multi-axiala a DC: 0-3 a diagnosticului si recomandarile pentru stabilirea diagnosticului potrivit sunt realizate pentru a ajuta clinicianul sa-si organizeze informatiile. Profilul narativ si diagnostic ofera clinicianului un ghid pentru discutiile cu membrii familiei si pentru planificarea interventiei si identificarea intrebarilor care raman. Chiar daca sunt indicate anumite tipuri de interventie, formularile diagnostice initiale pot fi revizuite ulterior, caci se poate ajunge la noi niveluri de intelegere din experienta copilului si a familiei cu acele tipuri interventie. Fiecare capitol din Studiile de caz ofera o imagine a modului in care un anumit clinician sau o echipa de clinicieni dezvolta intelegerea unui copil si a familiei acestuia, utilizand DC: 0-3 pentru a-si forma aceasta intelegere. Asa cum va observa si cititorul, in functie de pregatirea si orientarea sa teoretica, tipul institutiei care ofera serviciile, prioritatile familiei si alti factori, unele capitole din Studii de caz se pot focaliza mai mult pe un aspect sau altul din functionarea copilului sau a familiei (de exemplu pe prezentarea problemelor copilului, a dinamicii familiale sau a diferentelor individuale intre stadiile de dezvoltare). In timp, se va observa o focalizare egala pe toate ariile relevante pentru functionare. La fel cum domeniul sugarului si a copilului mic este in extindere, la fel se extinde si abordarea noastra fata de evaluare si diagnostic. Cititorii vor gasi probabil multe modalitati in care sa utilizeze studiile de caz din acest volum, care ar trebui citit alaturi de o copie a DC: 0-3. Unii vor utiliza aceste studii de caz pentru a-si imbogati intelegerea fiecarei categorii de diagnostic pentru ei insisi, altii le vor utiliza pentru a-si testa propriile abilitati de diagnostic, imaginandu-si ca sunt clinicieni si ca isi pun intrebari pe parcursul stadiilor de evaluare in legatura cu ce informatii ar mai putea avea nevoie, si in legatura cu informatiile care le-ar putea modifica ipotezele preliminare de diagnostic. Multi cititori se pot focaliza pe descrierea procesului de evaluare sau de interventie, proces care ar trebui sa fie continuu, dar care, avand in vedere complexitatea si constrangerile sistemului de servicii de sanatate mentala actuale si a circumstantelor familiale, de multe ori intampina bariere si alegeri mai putin optime. DC: 0-3 este un sistem dinamic care incearca sa surprinda un proces si mai dinamic – dezvoltarea din primii ani de viata. Procesul intelegerii, diagnosticarii si interventiei la copii mici trebuie vazut intotdeauna ca o sarcina continua. Categoriile diagnostice din DC: 0-3 care sunt ilustrate in Studii de caz sunt realizate ca instrumente pentru intelegerea mai multor sugari, copii mici si a familiilor, si pentru a planifica interventii potrivite pentru a le sustine sau a le imbunatati dezvoltarea. Speram ca aceste instrumente sa se dovedeasca utile, pentru ca este foarte mult de lucru in acest domeniu. Stanley I. Greenspan, M. D.

Pe aceeași temă

Alicia F. Lieberman