Dimensiunea divino-umana a filantropiei crestine in viziunea bisericii ortodoxe
Descriere
Din capul locului tinem sa subliniem ca Biserica Ortodoxa, aflata in fata unor noi probleme si provocari ale inceputului celui de‑al III‑lea mileniu crestin, nu a formulat pana in momentul de fata o doctrina social‑diaconala concreta, in cadrul unei hotarari a vreunui Sinod ecumenic sau panortodox, privind relatia Bisericii cu lumea si cu societatea, si care sa aiba un caracter normativ pentru lucrarea ei pastoral‑misionara in viata sociala actuala. Si aceasta nu se datoreaza neaparat unei „crize” aparute pe taram eclesiastic, asa cum s‑a afirmat deseori, ci mai degraba a unei retineri de tip isihastic, de prevenire atenta ori de priveghere asupra notiunii doctrinei din cadrul societatilor „nestatornice” de astazi, tot mai schimbatoare de la o regiune la alta si de la perioada scurta la alta. Aceasta nu inseamna catusi de putin ca Biserica nu a avut si nu continua sa aiba o atitudine fata de lume si problemele ei, desigur privite in mod teologic, si ca nu are o practica autentica manifestata inspre slujba si slujirea lumii si a societatii. Biserica Ortodoxa este prin definitie o biserica eclesiala, comunitara, adica isi manifesta viata in relatia de comuniune prin marturisirea de credinta, prin viata de cult si prin slujirea diaconala a lumii. Ea este o biserica misionara, prin fiinta ei, ceea ce inseamna ca niciodata nu a neglijat implementarea sociala a continutului sau soteriologic, hristologic si eshatologic. In esenta, Biserica Ortodoxa este o biserica a slujirii prin excelenta, atat a lui Dumnezeu, cat si a oamenilor, slujirea (diaconia) fiind expresia launtrica a ei in relatia cu lumea si cu societatea. Cu toate acestea noile provocari ale timpului si starea de spirit a societatilor actuale impun Bisericii Ortodoxe cercetarea cu maxima atentie a problemelor sociale ivite in contextul actual (vezi aparitia perioadei de pandemie – provocat de infectia Coronavirus Covid 19) si luarea unei pozitii ferme fata de acestea, in general, prin formularea unei doctrine filantropice cat mai adecvate. (din „Introducere”)