Manual Comunicare in limba romana pentru clasa a 2-a
Descriere
Manualul de Comunicare in limba romana pentru clasa a II-a este castigator al licitatiei organizate de Ministerul Educatiei in 2023. Manualul scolar are structurat continutul astfel incat sa eficientizeze invatarea. La inceputul acestuia sunt explicate toate simbolurile si particularitatile folosite de-a lungul activitatilor de invatare. Pagina introductiva a unitatii de invatare contine numarul unitatii si obiectivele ce urmeaza a fi atinse. Pe parcursul unitatilor de invatare apar butoane specifice: Vocabular, Invitatie la lectura, Descopar textul, Argumentez, Imi exprim parerea, Aplic. Paginile unitatilor de invatare sunt reprezentate prin culori distincte pentru a usura navigarea elevului prin manual. Titlurile sunt notate in partea dreapta sus, fiind insotite de ilustratii vesele si sugestive. Fiecare lectie contine unul sau mai multe chenare dedicate sintetizarii unor probleme gramaticale care, de asemenea, serveste ca partea explicativa/ de observare / descoperire. La finalul fiecarei unitati de invatare se regasesc pagini dedicate recapitularii si evaluarii. Exprimarea este clara, coerenta, textul fiind adecvat nivelului de varsta si de dezvoltare a elevilor si evidentiat prin alineate, chenare, culori si nuante distincte, marcaje si simboluri specifice. Continuturile invatarii sunt tratate intra, inter si multidisciplinar, precum si din punct de vedere al experientei de viata a elevilor. Acestia sunt provocati sa descopere, sa caute, sa aduca argumente/ contraargumente la informatiile oferite, sa experimenteze, sa lucreze in echipa, sa participe la proiecte, sa realizeze portofolii tematice. In elaborarea acestui manual s-a pus accent pe folosirea unor metode/ tehnici/ strategii didactice activ-participative, care sa trezeasca interesul elevilor pentru aceasta disciplina si sa dezvolte abilitatile lingvistice, exprimarea, scrierea corecta, gandirea critica, puterea de decizie. Activitatile de invatare sunt diversificate, original concepute si atractive, abordand o paleta larga de sarcini de lucru (raspunsul la intrebari, completarea spatiilor libere, descoperirea intrusului, descoperirea regulii, exercitii de alaturare, colorare/ conturare/ desenare/ incercuire de elemente, completarea sirului logic, descoperirea mesajului etc.). Toate aceste activitati de invatare asigura in mod eficient intelegerea, sistematizarea si consolidarea cunostintelor, precum si dezvoltarea intelectuala a elevului. Continuturile din programa scolara sunt studiate intr-o conceptie unitara care sa stimuleze dezvoltarea de valori si atitudini in contexte firesti, sincretice si adaptate varstei. Varianta digitala a manualului contine 63 de imagini explicative, 35 de lectii animate si 17 exercitii interactive. Unitatile de invatare sunt comune cu cele din manualul de Matematica si explorarea mediului pentru clasa a II-a, castigator al licitatiei 2023. CUPRINS Unitatea 1 Calatorii, calatorii 1. Invitatie in calatorie, de Corin a Istrate (Acte de vorbire: a formula o idee/ o parere/ o opinie) 2. Melcul scolar, de Vasile Versavia 3. In drum spre scoala, dupa Alexei Tolstoi Iata cat stiu! Evaluare initiala Unitatea 2 In lumea cunoasterii 1. Cartea lui Andrei, de Manuela Oana 2. Cartea. Cuprinsul unei carti 3. Comunicarea orala. Dialogul (Initierea, mentinerea si incheierea unui dialog despre scoala, prieteni, colegi, mediul inconjurator, igiena clasei si a locuintei, conduita in mijloacele de transport in comun, in sala de spectacol. Reguli de vorbire eficienta) 4. Acte de vorbire: a se prezenta si a prezenta pe cineva (Initierea, mentinerea si incheierea unui dialog despre familie si locuinta) 5. Acte de vorbire: a cere si a da informatii (Acte de vorbire: a formula o solicitare. Reguli de vorbire eficienta) 6. Biblioteca lui Stardi, de Edmondo De Amicis (Acte de vorbire: a identifica un obiect/ un loc. Introducerea cuvintelor noi in vocabularul propriu) 7. Textul. Titlu, autor, alineate (Asezarea textului in pagina) 8. Povestea cartii de povesti, dupa Emilia Caldararu 9. Asezarea textului in pagina caietului (Scrierea pe liniatura tip II, plasarea titlului, a autorului, folosirea alineatelor, respectarea spatiului dintre cuvinte. Copiere, transcriere) Acum stiu! Recapitulare Iata cat stiu! Evaluare Unitatea 3 Pe cararile toamnei 1. Dimineata de toamna, de Corina Istrate 2. Sunetul. Litera. Vocale si consoane 3. Alfabetul limbii romane 4. Peisaj de toamna, de Virgil Carianopol 5. Despartirea cuvintelor in silabe 6. Puisorii, dupa Emil Garleanu 7. Cuvantul. Propozitia. Enuntul 8. Poveste de toamna, dupa Titel Constantinescu 9. Cuvinte cu sens asemanator 10. Cuvinte cu sens opus Acum stiu! Recapitulare Iata cat stiu! Evaluare Unitatea 4 Colindam in lung si-n lat 1. Ghetutele calatoare, de Corina Istrate (Textul literar. Scrierea corecta a cuvintelor intr-un/ intr-o, dintr-un/dintr-o) 2. Poveste cu spiridusi, de Dora Macean (Textul narativ. Recunoasterea personajelor) 3. Scrierea cuvintelor cu i si a 4. Intonarea propozitiei. Semnul exclamarii (Intonarea propozitiilor exclamative) 5. Desaga cu fulgi, dupa Emilia Plugaru 6. Doua puncte. Linia de dialog. Virgula (Povestirea unor intamplari traite) 7. Craciunul copiilor, de Octavian Goga 8. Cuvinte cu aceeasi forma si inteles diferit Acum stiu! Recapitulare Iata cat stiu! Evaluare Unitatea 5 Cu iarna la drum 1. Un om de zapada neobisnuit. Descrierea orala a unui obiect (Scrierea cuvintelor cu litera x) 2. Grupurile de litere ce, ci, che, chi 3. Craiasa Zapezii, dupa Hans Christian Andersen 4. Scrierea cuvintelor cu m inainte de b si p 5. Apolodor, de Gellu Naum 6. Descrierea unei persoane Acum stiu! Recapitulare Iata cat stiu! Evaluare Unitatea 6 Calator printre stele 1. Fetita si steaua, dupa Octav Pancu-Iasi 2. Grupurile de litere ge, gi, ghe, ghi 3. Textul nonliterar 4. Stele cazatoare, dupa Louis Slobodkin 5. Scrierea corecta a cuvintelor sa/ s-a Acum stiu! Recapitulare Iata cat stiu! Evaluare Unitatea 7 Pe aripile primaverii 1. De pe-o buna-dimineata, de Otilia Cazimir (Textul liric) 2. Grupurile de sunete (Scrierea corecta a cuvintelor care contin diftongii oa, ea, ia, ie, ua, ua. Scrierea pe liniatura dictando) 3. Scrierea imaginativa dupa imagini 4. Ciresul inflorit, dupa Lidia Novac 5. Scrierea corecta a cuvintelor sau/ s-au 6. Concertul primaverii, de George Cosbuc 7. Afisul Acum stiu! Recapitulare Iata cat stiu! Evaluare Unitatea 8 Calatorim prin Tara Copilariei 1. La aniversare, dupa Astrid Lindgren 2. Scrierea imaginativa pe baza unor benzi desenate 3. Felicitarea 4. Copiii din crang, dupa Konstantin Usinski 5. In ziua de Pasti, de Elena Farago Acum stiu! Recapitulare Iata cat stiu! Evaluare Unitatea 9 Pe covorul fermecat 1. Aladin si covorul fermecat (basm arab) (Repovestirea unor intamplari citite) 2. Batranica si spiridusul (poveste irlandeza) (Povestirea orala) 3. Biletul (de multumire, de informare, de solicitare) 4. Degetica, dupa Hans Christian Andersen (Scrierea imaginativa pe baza unui sir de intrebari) Acum stiu! Recapitulare Iata cat stiu! Evaluare Unitatea 10 In lumea inventiilor 1. Laboratorul lui Tino 2. Surubel si Piulita construiesc o masina, dupa Nikolai Nosov 3. Revista clasei – proiect 4. Tilly si masina timpului, dupa Adrian Edmondson Autoevaluare Unitatea 11 In cautarea verii. Recapitulare finala 1. Somnoroase pasarele, de Mihai Eminescu 2. O seara de vara, dupa Astrid Lindgren 3. Aventurile lui Tom Sawyer, dupa Mark Twain Investigatia