Arta astrala
Descriere
In anul 1926, Constantin Brancusi a hotarat sa prezinte publicului american, iubitor de arta, 71 de lucrari la o galerie din New York; primele 20 au ajuns la vama, urmand a fi scutite, conform legilor in vigoare, de taxe. Doar ca, la deschiderea cutiilor, ofiterii de frontiera au dat peste o serie de obiecte ciudate, realizate in marmura, bronz si lemn, cel mai straniu parandu-li-se a fi unul de aspect fusiform, intitulat „Pasare in spatiu”. Nedumeriti,, l-au incadrat in categoria „ustensile de bucatarie si echipament medical”, stabilind o taxa de 240 de dolari. In anul urmator Brancusi a contestat in instanta decizia vamesilor americani. Rasunetul acestui eveniment avea sa fie amplu. O publicatie ca „Time”, de pilda, relata ca la expozitia din Manhattan, batranele si diletantii se adunau in jurul unui obiect, cu gura cascata, soptind: «Este o pasare? Daca nu este, atunci ce este? Orice este, este arta?». Dupa aproape un secol de la acest rasunator proces o intrebare se pune in mod legitim: cum de a fost posibil? Cum de s-au incumetat vamesii americani sa nege calitatea artistica a „Pasarii in spatiu”? Cum de s-au intrebat unii privitori anonimi: „Ce este?” Este arta, oare?” Intr-adevar, ce este, de fapt, obiectul artistic? Ce este arta, in esenta ei?