Arte vizuale si abilitati practice. Ghid de predare integrata a artelor plastice si a lucrului manual in gradinite si scoala primara. Semestrul I
Descriere
Arte vizuale si abilitati practice. Ghid de predare integrata a artelor plastice si a lucrului manual in gradinite si scoala primara. Semestrul I
Manualul pe care il lansam ca instrument de lucru cu copiii de gradinita — sau, dupa caz, din clasele primare — va contine temele incluse initial in aria artelor vizuale (plastice si decorative), pe de o parte, si pe cele ale activitatilor practice (lucru manual), pe de alta parte, deoarece, in realitate, aceste obiecte de studiu sunt foarte greu de separat.
Prezentarea lor intr-o viziune noua, integrata, la sugestia Ministerului Educatiei Nationale, va facilita copilului dezvoltarea gandirii, extinderea posibilitatilor sale de comunicare prin imagine si gest artistic, bazandu-se pe potentialul trairii si expresiei.
Desi acest tip de implicare poate parea initial doar o forma de relaxare, care sa indeparteze tensiunile, frustrarea, prin descatusarea libertatii si creativitatii — el este un proces psihic si neurologic extrem de complex. E esential sa se desfasoare in conditii optime la aceasta varsta a copilului, intrucat il pregateste sa interactioneze cu toate celelalte materii scolare — si, chiar mai mult, cu provocarile vietii insesi. Exersarea memoriei, formarea abilitatilor artistice si a celor legate de manualitate, dexteritate, kinestezie, antreneaza creierul, dezvoltand simultan exprimarea verbala si gestuala, sprijinind achizitionarea scrisului si a cititului.
Prin arta se realizeaza cu maiestrie esentiala dezvoltare personala, educatia civica si morala. De asemenea, tipul de gandire artistica propune cu naturalete exercitii in primirea si intelegerea abstractului (geometria, matematica), initiaza copilul in cunoasterea legilor ce guverneaza natura (biologia, anatomia, fizica, astronomia) sau in perceperea esentei celorlalte arte (muzica, poezia, teatrul, coregrafia, cinematografia). Aceasta pentru ca cele trei valori umane fundamentale — binele, adevarul si frumosul — raman mereu impletite, copilul nedespartindu-se de ele, oricare palier al realului l-ar traversa.
Instrumentul didactic de fata propune in explorarea lumii o abordare spirituala, creationista, integrata bland intr-un context ludic. Din experienta de parinte si educator am observat usurinta cu care copilul isi apropie si asimileaza conceptele in masura in care acestea ii apar drept fenomene familiare, atunci cand isi poate imagina si isi poate personifica un Creator ca prim motor al Universului. - Echipa de redactie