Drept administrativ. Partea generala. Curs universitar
Descriere
Cursul de fata isi propune sa vina in intampinarea studentilor incepatori, aflati la un prim impact cu meandrele dreptului, in general, si ale dreptului administrativ, in particular. Avand in vedere ca lucrarea se adreseaza studentilor de la specializarea Drept ori Administratie publica din anii I sau II, autoarea a incercat sa realizeze o trecere in revista a celor mai importante aspecte legate de structura administratiei publice, functionarea acesteia, modul de utilizare si de gestionare a resurselor sale, organizarea serviciilor publice, functiile si functionarii publici si, bineinteles, traditionalele probleme legate de structura normei de drept administrativ, raporturile tipice de drept administrativ sau izvoarele scrise ori nescrise specifice, ceea ce a determinat utilizarea in titlu a sintagmei „partea generala”. Structurat in 12 teme – tratate intr-un limbaj accesibil in primul rand celor aflati inca pe bancile facultatilor – cursul surprinde aspecte de ordin istoric, evolutiv in privinta fiecarei autoritati sau institutii in parte (Presedinte, Guvern, prefect, consilii locale si judetene, primari), cat si a administratiei in ansamblul sau. Totodata, sunt abordate si chestiuni considerate ca fiind relevante in materie de drept comparat sau drept romanesc. Fragment: „6.2. Presedintele consiliului judetean. Alegere, validare, mandat, statut, rol, atributii, acte si raspundere 6.2.1. Alegerea si validarea presedintelui consiliului judetean Conform ultimelor modificari aduse Legii nr. 215/2001, presedintele consiliului judetean urmeaza a fi ales in mod indirect, de catre consilierii aflati in functie, si nu de catre cetateni, in mod direct, asa cum se stabilise prin Legile nr. 67/2004 si nr. 35/2008. Astfel, conform dispozitiilor alin. (2) si (3) ale art. 101 din Legea nr. 215/2001, presedintele si vicepresedintii se aleg cu votul secret al majoritatii consilierilor judeteni in functie, iar eliberarea din functie a presedintelui sau a vicepresedintilor consiliului judetean se face cu votul secret a doua treimi din numarul consilierilor in functie, la propunerea motivata a cel putin unei treimi din numarul acestora. Eliberarea din functie a presedintelui sau a vicepresedintilor consiliului judetean nu se poate face in ultimele 6 luni ale mandatului consiliului judetean. Pentru validarea mandatelor consilierilor judeteni se aplica in mod corespunzator procedura prevazuta la art. 30 din Legea nr. 215/2001, instanta competenta fiind tribunalul. Se deduce, astfel, faptul ca validarea alegerii consilierilor se face de catre tribunalul in raza caruia se afla unitatea administrativ-teritoriala, de catre un judecator desemnat de presedintele instantei. Invalidarea mandatului intervine in cazul in care se constata incalcarea conditiilor de eligibilitate sau daca alegerea consilierului s-a facut prin frauda electorala, constatata in conditiile legii. 6.2.2. Mandatul, statutul si rolul presedintelui consiliului judetean a) Presedintele consiliului judetean are un mandat de 4 ani. Pe durata mandatului acesta primeste o indemnizatie lunara, iar durata mandatului se considera vechime in munca in specialitate. Mandatul acestuia poate fi prelungit, prin lege organica, in caz de razboi sau alte situatii de exceptie (catastrofa - calamitate naturala, dezastru etc.), conform art. 69 alin. (1) din Legea administratiei publice locale.”