Educatie sexuala. O provocare pentru scoala romaneasca

Educatie sexuala. O provocare pentru scoala romaneasca

An publicare
2005
Nr. Pagini
228
ISBN
9736113329

Descriere

Din cuprins: - Scoala ca factor al educatiei sexuale; - Educatia sexuala in scoli: statut, obiective, continut, forme si metode de realizare; - Procesul de sexualizare si formarea identitatii sexuale; - Contraceptie si sanatate sexuala; - Exploatarea comerciala a sexualitatii.
  Realizarea educatiei sexuale in scoli nu constituie o obligativitate impusa prin lege; aspecte legate de acest tip de educatie bolile cu transmisie sexuala, inclusiv infectia HIV-SIDA fac subiectul unor ore de dirigentie, fiind abordate fie de diriginti, fie de specialisti invitati de catre acestia. Totusi este exagerat, sau macar nerealist, sa crezi ca s-ar putea realiza educatie sexuala in scoli prin intermediul citorva ore (de dirigentie, biologie sau educatie fizica) consacrate fie transformarilor pubertare, fie contraceptiei si/sau prevenirii bolilor venerice, in care profesorii, mai mult bine intentionati decit bine pregatiti in domeniu, sau medici, bine pregatiti in domeniu, dar nu si din punct de vedere psihopedagogic, vorbesc, mai mult sau mai putin codificat sau stinjeniti, despre lucruri care par evidente sau improbabile elevilor.   A fi sanatos si fericit, a fi o persoana echilibrata si responsabila sint obiective care se realizeaza nu doar prin antrenamentul cognitiv-intelectual tintit catre aspectele exterioare persoanei elevului si acelea prezentate lui mai mult sau mai putin distorsionat; a fi fericit si sanatos presupune ca exercitiul cunoasterii sa se aplice mai intii la propria persoana, pentru intelegerea complexitatii si dinamicii propriei fiinte, pentru intelegerea nevoilor, posibilitatilor si limitelor personale. Cunoasterea de sine proiectata in demersul cunoasterii celorlalti, acesta este sensul peren al efortului cognitiv uman.   Explicatiile nu suplinesc educatia sexuala, dar pot ajuta la intelegerea mai profunda a contextului care prezideaza schimbarile si implicit limitele lor din sistemul de invatamint. Evident, nimeni nu are nimic de cistigat din tinerea la distanta de scoala a educatiei sexuale, dar cel mai mult au de pierdut elevii. Obligati sa se informeze singuri, fara posibilitatea de a comunica unui adult de incredere sentimentele, temerile, incertitudinile lor, fara a avea repere sigure, elevii au de depasit riscul cautarii identitatii lor sexuale intr-o lume definita de evolutii spectaculoase, in care confuzia falselor si adevaratelor valori se poate face cu usurinta. Lucrarea este structurata in doua parti: prima abordeaza problematica educatiei sexuale, iar cea de a doua este centrata pe prezentarea sexualitatii umane. Cartea vine in intimpinarea nevoii de informare si formare in domeniul sexualitatii umane, atit a elevilor, cit si a educatorilor; ea nu ofera retete, ci prezinta date stiintifice despre sexualitatea umana, urmarind sa ajute cititorii sa-si inteleaga mai bine dimensiunea sexuala a personalitatii si sa-si dezvolte spiritul de toleranta in acest domeniu.

Pe aceeași temă

Cristina Neamtu