Scriitorul si umbra sa
Descriere
Din Cuprins:
◊ Prin altii spre sine. Voiajurile lui E. Lovinescu
◊ In cautarea formei perfecte. Un posibil model: melodrama
◊ Scenete si fantezii. Mici scrieri morale
◊ 'Romanul care ma citeste pe mine'. Descoperirea unei metode
Miza lucrarii de fata este sa evidentieze atat geneza ideilor critice, cat si procesul de modelare a figurii spiritului creator si a personalitatii lui E. Lovinescu, prin confruntarea nucleului dur al operei, adica a textelor asa-zis 'canonice', cu publicistica si scrierile de plan secund, mai putin frecventate. Dintre obiectivele specifice, mentionam: 1. identificarea surselor occidentale implicite si explicite in constituirea sistemului critic; 2. evidentierea trasaturilor specifice si a influentelor de natura teoretico-ideologica; 3. elaborarea unui model de analiza a genezei gandirii critice si inserarea acestuia in contextul istoriei ideilor; 4. evidentierea unei ideologii si a unui etos burghez care sta la baza conceptiei lovinesciene despre literatura.
Prezentul studiu are drept scop surprinderea organicitatii operei lovinesciene si a unui 'model critic' de tip umanist-burghez, in linia lui Thibaudet, a impresionistilor francezi si a istoriografilor-'eseisti' anglo-saxoni, ceea ce justifica importanta acordata psihologiei ca 'stiinta-pilot', dar si accesibilitatea discursului critic (articulat cu predilectie in maniera foiletonului) si a romanului 'popular', de tip melodramatic (melodramaticul fiind genul cel mai putin 'elitist', mizand pe emotie si sensibilitate – de unde si marea deschidere catre public). In studiul de fata am evidentiat importanta 'modelului' Lovinescu, in vederea unei posibile 're-umanizari' a studiilor literare (vezi si teoriile poststructuraliste despre 'intoarcerea autorului' scl.).
Volumul de fata (Scriitorul si umbra sa) readuce in discutie atat personalitatea criticului de la 'Sburatorul' cat si sistemul lui conceptual, cu intentia de a evidentia relevanta actuala a 'modelului critic' de tip umanist-burghez. Am pretentia ca interpretarea pe care o propun rastoarna multe clisee referitoare atat la opera lovinesciana cat si la conditia criticii literare in genere.